I sista minuten, nästan dubbelt upp, hann jag se den underliga men fascinerande The Lighthouse i en liten biosalong innan filmen lämnade biograferna och innan pandemin gjorde biobesök till något onödigt riskfyllt. Det var bitvis jobbigt att sitta fast med de två männen i den ensliga fyren - slitigt och tröstlöst arbete, konstiga händelser, bråk sinsemellan och ett tynande hopp om att någonsin komma därifrån. Men det är sådana udda upplevelser som stannar i minnet, och jag är glad att filmen gjordes och att vi hann se den.
Så gjorde läget att man behövde ersättningar för upplevelser man gick miste om, och det kunde vi få i den charmiga och roliga Eurovision: The Story of Fire Saga. Serien The Eddy hade sina brister men förmedlade den underbara känslan av att vara på jazzkonsert och så vandra på soliga eller nattliga gator i Paris. Ett annat sätt att finna fantasi i vardagen visade den fina serien Dispatches From Elsewhere. Och så fanns den gängse verklighetsflykten till highschool-trubbel i soliga miljöer i den jättegulliga och underhållande serien Never Have I Ever.
Tillbaka i verkligheten gav Mrs. America en god inblick i framväxten av den starka rörelsen för jämställdhet i 1960-talets USA - och kvinnorna som var emot den. En annan verklighet lever Marnie och många med henne i idag, med tvångstankar som krånglar till livet, och fastän det låter jobbigt och är det så är serien Pure om henne och hennes närmaste inkännande och också mycket rolig.
Några serier som skapade varsina helt egna verkligheter av helt olika slag var den rappa och oförutsägbara dramakomedin The Young Pope, det täta hightech-dramat Devs och Tales From The Loop, sorgliga men fantastiska berättelser från Simon Stålenhags alternativa 1980-tal. Och så den otroligt roliga komediserien Black Monday som berättar vad som egentligen fick börserna att krascha över hela världen den där måndagen år 1987.
Förvisad till TV-soffan blev det äntligen läge att ta sig an de där lockande TV-serierna som redan gått i flera säsonger, fått många lovord och till och med hunnit avslutas. Det blev tid för den fantasifulla och engagerande serien The Magicians, den kusliga och ytterst välspelade alternativhistorien The Man In The High Castle, och den utmärkta franska spionserien Falsk Identitet. Ett dubbelt race genom Breaking Bad för att komma till dess ännu bättre prequel Better Call Saul gör att förväntningarna och även oron är på topp inför den kommande sista säsongen. En annan tung och raktigenom välgjord serie där vi hoppas på minst en säsong till är familjedramat Succession. Och flera säsonger till, faktiskt ett femtiotal avsnitt enligt kontraktet, väntar för Rick and Morty, där mycket svart humor, cynism och smarta vändningar blandas till en stressande bra mix. Ja, det här var ett mycket gott utfall av årets myckna stugsittande.
1 kommentar:
verkar som vi inte sett dessa, finns mycket bra i svt, sett juligt i Netflix
Skicka en kommentar