Mattias Risbergs projekt Mining går upp i extra stort format för konserten på Fasching där musik framförs från alla de fem timslånga sviterna som grävts fram under de senaste åren. Det börjar med låten Introdukt som påminner om att gå på en skogsstig in i musiken, i en stillsam folkvisa som sedan övergår i ett ambitiöst berättande. Den liksom de två följande kommer från den femte och senaste sviten: Larmet, som är mer melodisk och taktfast, och Das Kapital som börjar med litet mystiska klanger från vibrafonen, sedan en klar och distinkt trumpetstämma, sedan fler och fler instrument tills det slutar i en stor kakafoni.
Alla fick inte plats på bilden |
Från senaste albumet kommer Rubiks Glob där först harpa och piano klingar magiskt, och där musiken efterhand växer till något mäktigt med infogade meningar på finska. Kranzkommun är en låt med tyngd och humor. Who Needs A Story kan man undra när den sköna niotakten växer till ett crescendo från den intressanta början med vibrafon och bas. Generellt låter musiken mindre finstämd och mer mullrande med den här stora sättningen live än på skiva, och det är inget fel med det.
Andra set börjar med Candle Eyes som är mjuk som en vaggvisa. Från albumet Zauberberg kommer Red Ponds där halva orkestern spelar unisont och lekfullt, inte walking bass utan running, och sedan liksom tävlar mot den andra halvan som spelar andra melodistämmor unisont men ändå i samklang med den första halvan. Ett gitarrsolo tar alla till närmast kaos och sedan tillbaka till de första slingorna fast på högre volym.
Gitarren tar med den äran ledningen i nästa låt, Sweet Science, med skönt repetitiva pilliga toner i harmoni med fiolerna. Låten Extend bjuder å andra sidan på dissonans i både stora och små volymer till den grad att man blir tacksam för en respit med ljuvt harpospel, vilket dock kan stå på sig när andra stämmor utmanar.
Ett tufft, stompigt rocksound kommer i Ping-Pong, följt av eftertryckliga, eftertänksamma Memento Mori som sista ordinarie nummer. Det var skickligt att kunna pussla in alla musiker på scenen - Per "Texas" Johansson fick sitta på golvet intill - och alla krånglar sig ut och sedan tillbaka in för extranumret Southern Bells, härligt funkig. Allra sist från första skivan den coola Open Up som trots sina krävande harmonier är en lugn och skön avslutning på en spännande konsert.
Mattias Risberg-klaviaturer och kompositioner
Eva Lindal-fiol
Sten Sandell-röst o liveelektronik
Fredrik Ljungkvist-träblås
Morgan Ågren-trummor
Mattias Ståhl-mallets
David Stackenäs-gitarr
Stina Hellberg Agback-harpa
Josefin Runsteen-fiol
Per Texas Johansson-träblås
Jennie Abrahamson-sång
Dan Berglund-bas
Susana Santos Silva-trumpet
Mats Äleklint-trombon
Leo Svensson Sander-cello