Den överväldigade känsla som längtande besökare får när de för första gången besöker Italiens varma, harmoniska och kulturrika stads- och landsbygd, det är inte den som drabbar Mihály på hans bröllopsresa med hustrun Erzsi, för det är inte första gången han är i Italien. Men nog lyser den italienska upplevelsen igenom boksidorna och kan väcka liknande minnen och känslor hos en läsare i samma sinnesstämning. Mihálys oro är kanske mer styrd av hans komplicerade känslor för Erzsi, kvinnan han "stal" från hennes första make men vars ex-man fortfarande ställer honom i skuggan med sin framgång, mogna säkerhet och stora förmögenhet, som fortfarande står till Erzsis förfogande.
Eller, ännu mer är det minnena från ungdomen och ungdomsvännerna som fyller Mihálys huvud. Tillsammans med Mihály vandrar tankarna till syskonparet Tamás och Éva Ulpius som lever utanför konventionerna, och drar in Mihály och hans närmaste vänner till en liten krets av sammansvurna. Antal Szerb beskriver väl ungdomens känsla av att vara något nytt på spåren, samtidigt som övriga världen och ens eget kommande liv står halvt oförklarat och skrämmande, halvt lockande utanför synkretsen. Ungdomarnas lekar speglade deras inre drömmar och rädslor, och gjorde djupa avtryck i dem på olika sätt.
Skriven 1937 kan man i bokens tilltal känna igen Stefan Zweig, i de psykologiska analyserna av miljöerna och de egna känslorna, och i de många stereotypiseringar av människor som görs. Antal Szerbs generaliseringar av nationaliteter, kvinnor och andra känns dock ibland väl dammiga och otrevliga, men de mallade personerna är oftast ändå starka i sin egen rätt och en samtida läsare kan se igenom stereotyperna.
Boken är indelad i fyra delar, och den första delen om ungdomsåren är helt klart mest läsvärd. Efter hand blir det litet svårare att behålla sympatin för vår huvudperson, även om man kan förstå att hans italienska äventyr gör gott för hans förvirrade själ. Kontrasten mellan ungdomens ambitioner och den verklighet han lever i blir klarare för varje gammal bekant han möter, när han ser hur de har förvaltat sina liv sedan de sist möttes. Och han möter verkligen många forna vänner under sin resa i Italien; det är som att livet hinner ifatt honom nu, just när han försöker fly från det. Det är en känsla som många av oss ryser till av att känna igen, och Antal Szerb tecknar den med stor kunskap och nyansrikedom.
Eller, ännu mer är det minnena från ungdomen och ungdomsvännerna som fyller Mihálys huvud. Tillsammans med Mihály vandrar tankarna till syskonparet Tamás och Éva Ulpius som lever utanför konventionerna, och drar in Mihály och hans närmaste vänner till en liten krets av sammansvurna. Antal Szerb beskriver väl ungdomens känsla av att vara något nytt på spåren, samtidigt som övriga världen och ens eget kommande liv står halvt oförklarat och skrämmande, halvt lockande utanför synkretsen. Ungdomarnas lekar speglade deras inre drömmar och rädslor, och gjorde djupa avtryck i dem på olika sätt.
Skriven 1937 kan man i bokens tilltal känna igen Stefan Zweig, i de psykologiska analyserna av miljöerna och de egna känslorna, och i de många stereotypiseringar av människor som görs. Antal Szerbs generaliseringar av nationaliteter, kvinnor och andra känns dock ibland väl dammiga och otrevliga, men de mallade personerna är oftast ändå starka i sin egen rätt och en samtida läsare kan se igenom stereotyperna.
Boken är indelad i fyra delar, och den första delen om ungdomsåren är helt klart mest läsvärd. Efter hand blir det litet svårare att behålla sympatin för vår huvudperson, även om man kan förstå att hans italienska äventyr gör gott för hans förvirrade själ. Kontrasten mellan ungdomens ambitioner och den verklighet han lever i blir klarare för varje gammal bekant han möter, när han ser hur de har förvaltat sina liv sedan de sist möttes. Och han möter verkligen många forna vänner under sin resa i Italien; det är som att livet hinner ifatt honom nu, just när han försöker fly från det. Det är en känsla som många av oss ryser till av att känna igen, och Antal Szerb tecknar den med stor kunskap och nyansrikedom.