I The Hundred Thousand Kingdoms hamnade vi i mitten av gudarnas intriger och kraftfulla blandning av kärlek, lust och fiendskap, och fick ana varför de utkämpade det stora kriget mot varandra för ett tusental år sedan. Men gudars krig skapar många mänskliga offer, och även nu när en ny balans börjar infinna sig är det de små människorna som kommer i kläm.
The Broken Kingdoms utspelar sig tio år efter händelserna i The Hundred Thousand Kingdoms. I samhällena under världsträdet som håller upp huvudstaden Sky dyker ibland gudarnas barn upp med olika krafter och varierande inställning till människorna. En del människor vördar dem, några har nära samarbete med dem, ytterligare andra föraktar människorna och några människor hatar gudarna tillbaka. Prästerskapet i kulten Bright Itempas vill fortsätta och skapa ordning genom att hänvisa till Itempas, som så länge var den ende guden för hela världen att dyrka. Vad som egentligen hände i maktens centrum för tio år sedan är oklart, men människor vill alltid finna egna vägar, och nu tycks det finnas viss frihet för det.
På marknadsgatan i skuggan under världsträdet säljer konstnärer sina alster med anknytning till de gudar som vördas i närheten. En av dem är Oree, som är blind men som med sina konstigt formade ögon kan se magi. Hon hade en gång en kärlekshistoria med gudabarnet Madding, och hjärtat värker ännu av minnena. När en fumlig och oförsiktig stackare damp ned i hennes soptunna gav hon honom husrum. Då och då skimrar han av magi, men den är aldrig till någon särskild nytta.
När ett av gudabarnen hittas mördad i sitt eget blod växer oron. Vem kan döda en gud, och varför har det skett? Av olycklig slump och ögonblicks missbedömningar dras Oree och hennes hyresgäst in i jakten på såväl gudarna som deras mördare.
N.K. Jemisin beskriver magin och dess verkningar lika fysiskt och lockande som i första boken och ändå annorlunda. Krafterna kring de tre första gudarna, de som skapade världen, var så mäktiga att de kunde gripa om hela världen och mer därtill. Nu rör vi oss på ett mindre plan men krafterna känns ändå i kroppen och allt annat som påverkas. Det är effektfullt när vi tillsammans med blinda Oree ser människor som mörka silhuetter mot väggar och föremål ingjutna med magi, eller när ord av gudarnas språk (som hon inte förstår) kastas mot någon och gör åverkan på dem. Flera gånger i boken blir det litet långsökt hur just Oree är den som möter gudars lust och älskog, men den avhuggna kärlekshistorien med Madding är tillräckligt igenkännbar för en människa för att man skall kunna sörja tillsammans med Oree.
Jag tycker om att N.K. Jemisin i andra delen av sin Inheritance Trilogy utforskar ett annat plan av sitt spännande världsbygge och fyller ut historien från ett annat håll. Det skall bli intressant att se hur det går i tredje och sista boken, The Kingdom of Gods.
Fler böcker av N.K. Jemisin:
The Inheritance Trilogy
The Hundred Thousand Kingdoms
The Kingdom of Gods
The Broken Earth Trilogy
The Fifth Season
The Obelisk Gate
The Stone Sky
The Broken Kingdoms utspelar sig tio år efter händelserna i The Hundred Thousand Kingdoms. I samhällena under världsträdet som håller upp huvudstaden Sky dyker ibland gudarnas barn upp med olika krafter och varierande inställning till människorna. En del människor vördar dem, några har nära samarbete med dem, ytterligare andra föraktar människorna och några människor hatar gudarna tillbaka. Prästerskapet i kulten Bright Itempas vill fortsätta och skapa ordning genom att hänvisa till Itempas, som så länge var den ende guden för hela världen att dyrka. Vad som egentligen hände i maktens centrum för tio år sedan är oklart, men människor vill alltid finna egna vägar, och nu tycks det finnas viss frihet för det.
På marknadsgatan i skuggan under världsträdet säljer konstnärer sina alster med anknytning till de gudar som vördas i närheten. En av dem är Oree, som är blind men som med sina konstigt formade ögon kan se magi. Hon hade en gång en kärlekshistoria med gudabarnet Madding, och hjärtat värker ännu av minnena. När en fumlig och oförsiktig stackare damp ned i hennes soptunna gav hon honom husrum. Då och då skimrar han av magi, men den är aldrig till någon särskild nytta.
När ett av gudabarnen hittas mördad i sitt eget blod växer oron. Vem kan döda en gud, och varför har det skett? Av olycklig slump och ögonblicks missbedömningar dras Oree och hennes hyresgäst in i jakten på såväl gudarna som deras mördare.
N.K. Jemisin beskriver magin och dess verkningar lika fysiskt och lockande som i första boken och ändå annorlunda. Krafterna kring de tre första gudarna, de som skapade världen, var så mäktiga att de kunde gripa om hela världen och mer därtill. Nu rör vi oss på ett mindre plan men krafterna känns ändå i kroppen och allt annat som påverkas. Det är effektfullt när vi tillsammans med blinda Oree ser människor som mörka silhuetter mot väggar och föremål ingjutna med magi, eller när ord av gudarnas språk (som hon inte förstår) kastas mot någon och gör åverkan på dem. Flera gånger i boken blir det litet långsökt hur just Oree är den som möter gudars lust och älskog, men den avhuggna kärlekshistorien med Madding är tillräckligt igenkännbar för en människa för att man skall kunna sörja tillsammans med Oree.
Jag tycker om att N.K. Jemisin i andra delen av sin Inheritance Trilogy utforskar ett annat plan av sitt spännande världsbygge och fyller ut historien från ett annat håll. Det skall bli intressant att se hur det går i tredje och sista boken, The Kingdom of Gods.
Fler böcker av N.K. Jemisin:
The Inheritance Trilogy
The Hundred Thousand Kingdoms
The Kingdom of Gods
The Broken Earth Trilogy
The Fifth Season
The Obelisk Gate
The Stone Sky
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar