På Musée d'Art Moderne de Paris är en mindre sal tillägnad Giorgio de Chiricos fascinerande verk. Där finns de ödesmättade torgen, antingen tomma eller med förbryllande rekvisita från en svunnen storhetstid. Skuggorna är långa så det är sent på kvällen, eller kanske sent i världens utmätta tid.
Men muséet har också ett verk där de Chirico parodierar sina egna italienska torg, med en barnsligt målad sol och en uppblåsbar skugga på marken.
Så finns där också den spännande bilden Offer till Jupiter, där Jupiter och hans offer båda skiljer sig i utseendet från de väntande människorna. De båda ser konstruerade ut - kanske är de skapade av människor men har vuxit sig större än sina tillbedjare.
Men samma ansiktslösa huvudoval återfinns också på ett par som ser både välkomnande och skrämmande ut. För visst verkar de tryggare, starkare och mer kapabla än oss åskådare.
Mest av allt fängslas jag av Odysseus återkomst, där en Odysseus med klassiskt utseende står i fören på sin knappt ändamålsenliga båt i en liten pöl i ett vardagsrum. Intill väggen står en soffa, och kanske sitter en förströdd läsare där och låter sig roas av berättelsen som för tretusen år sedan var Den Stora Berättelsen om liv och död, men nu är en saga bland många andra. Men främst av allt får tavlan med så stor scenografi inplockat i ett fyrkantigt rum med fönster mig att tänka på den förunderliga boken Piranesi.
2 kommentarer:
Tack för bilderna från Paris!
Tack själv! Det här var den sista posten från Paris, en av favoriterna så jag sparade den till sist.
MdAM tillhandahåller en broschyr med tydlig karta över hela muséet och vad som visas i de olika salarna, men i verkligheten fanns det nya avspärrningar här och där så det blev ett äventyr att irra sig fram till de Chirico och de andra surrealisterna - som det skall vara, tycker jag!
Skicka en kommentar