Det är Henri de Toulouse-Lautrec som är affischnamnet, men det som gör Millesgårdens utställning riktigt givande är att vi får se så många verk av hans samtida, så att vi får en bättre känsla för tidsandan som han verkade i. Uppklistrade som gatuposters står levnadsbeskrivningarna för Toulouse-Lautrec och andra konstnärer som verkade under
La Belle Epoque (1880-1914): Alfons Mucha, Jules Chéret, Eugène Grasset och nära tjugo andra.
|
Henri de Toulouse-Lautrec |
Ett rum är ägnat åt litografin, med tryckpress, utrustning och förklarande beskrivningar av metoderna. Det var ju denna teknik som gjorde att man kunde göra många affischer att klistra upp över Paris gator, vilket ett utmärkt medel att göra reklam för alla nya spännande produkter, vilket gav möjligheter åt många skickliga konstnärer att utveckla sin konst med denna teknik och framför allt tjäna sitt levebröd.
|
Henri de Toulouse-Lautrec |
Nöjeslivet var också nytt och fräckt, med nystartade etablissemang som Le Chat Noir och Moulin Rouge. Energin och de frisinnade, leende kvinnorna återkommer på många reklamaffischer även utanför den sfären.
|
Théophile-Alexandre Steinlen |
Toulouse-Lautrecs litografier har ofta löst skissade ansikten och kroppar i rörelse, med färginslaget koncentrerat till ett stort parti som kan vara klänningen eller bakgrunden. Tydliga konturer, ibland tjocka som i blyinfattade glasfönster, var också en fruktbar variant i trycktekniken. Vi kan se det hos många av de representerade konstnärerna, och några såsom Alfons Mucha använder mer än andra för att skapa originalitet i sin konst.
|
Alfons Mucha |
En personlig och sympatisk stil har även Jules Chéret, vars affischer visar självständiga kvinnor i rörelse med vältecknade ansikten. Deras nöjda, lyckliga leenden syns inte bara på läpparna utan lyser även i ögonen, och det gör dem till inte bara prydnadsfigurer utan till huvudpersoner i sina egna liv.
|
Jules Chéret |
Framåt, upptäck nytt! En poster med humor är Théophile-Alexandre Steinlens reklam för en motorcykel, där kvinnan på fordonet skrämmer upp en skock gäss som förskräckt flaxar fram mot åskådaren.
|
Théophile-Alexandre Steinlen |
I utställningen får vi inte bara se bilder på glada människor som vill sälja saker till oss. Det behövdes affischer och omslag till operan, teatern, böcker och tidskrifter, och deras mer allvarliga teman illustrerades känsligt av de samtida konstnärerna, inte minst Toulouse-Lautrec. Men det är inte dystert att se de bilderna, utan hellre stärkande att se både skriftställarnas och konstnärernas engagemang i de svagares utsatta position. Det var inte bara dans och fröjd under La Belle Epoque - men åh, så mycket skönhet och glädje det fanns!
Länk till Millesgården
|
Georges de Feure |
|
Henri de Toulouse-Lautrec |
|
Henri de Toulouse-Lautrec |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar