fredag 31 december 2021

Årets bästa böcker 2021

De nominerade böckerna till Bookerpriset brukar vara en god källa till bra böcker. År 2021 hittade jag förutom vinnaren The Promise av Damon Galgut två böcker som jag faktiskt tyckte var ännu bättre än den, nämligen Light Perpetual av Francis Spufford och The Fortune Men av Nadifa Mohamed, vilka båda ger var sitt perspektiv på England under 1900-talet.

Tillbaka i nutida Sverige skrev Sogand Sasanpour nyktert men ändå inlevelsefullt och gripande om två bröder och deras föräldrar mitt i Stockholm men ändå i utkanten av samhället. Jag hoppas att Sasanpour kommer att skriva fler böcker efter Hennes söner, för jag vill gärna läsa mer från hennes penna. Ett annorlunda Sverige under nazistiskt styre beskriver å sin sida Tony Samuelsson levande och kusligt i boken Kafkapaviljongen.

Göteborg och Paris under några decennier bjuder Lydia Sandgren på i sin hyllade Samlade verk, en bok jag hoppas kommer att leda till fler tjocka, välskrivna böcker med välmejslade personporträtt och intressant handling. Ännu längre tid, tre sekler, och ett liv som rör sig från Frankrike till USA medelst en magi som inte bara är av godo kan man läsa om i The Invisible Life of Addie LaRue av V.E. Schwab.

På en annan planet har en grupp människor grundat ett samhälle i samarbete med andra lokala livsformer, men kan de hålla fast vid sina fredliga intentioner när ett skepp från jorden landar, med en besättning vars direktiv inte är lika fridsamma? Sue Burke fortsätter skickligt och smart sin berättelse om Pax i boken Interference. Men den idérika Adrian Tchaikovsky behöver inte ens lämna jorden för att låta oss möta helt annorlunda och fascinerande livsformer. Hans The Doors of Eden är en av de bästa böckerna i hans redan så digra och spännande bibliografi.

De två allra bästa böckerna jag läste under 2021 var Europa av Maxim Grigoriev, fascinerande genom sin cynism och smutsgrå realism, och dess raka motsats Piranesi av Susanna Clarke, en helt igenom fantastisk historia framförd av en naivt lycklig och uppfinningsrik berättare. Sådan bredd kan litteraturen ha och ändå vara underbar att få läsa!

Inga kommentarer: