fredag 29 december 2023

Årets bästa böcker 2023

Så många böcker, så litet tid. Alla böcker jag har läst i år har inte varit bra, men några har varit riktigt bra. Där var gamla favoritförfattare som fortfarande skriver böcker som inte bara är goda historier utan också väver in filosofiska tankeställningar i fiktionen, och då tänker jag på Michel Houellebecqs Förinta och Karl Ove Knausgårds Morgonstjärnan.

I år har jag också vikit av från min vanliga bana i skönlitteraturen och läst ett par verk av filosofer såsom Simone Weil och Bertrand Russell, specifikt då den senares intressanta tankeövningar i boken Unpopular Essays.

Sedan är det många författare som är nya för mig som har kommit med de mest minnesvärda berättelserna: Jonathan Escoffery med If I Survive You, Mohamed Mbougar Sarr med Fördolt är minnet av människan och Martin MacInnes med In Ascension.

Häromåret var Anna Fock en ny, positiv bekantskap och sedan dess ingår det i min läsning att ta mig igenom alla böcker hon har skrivit. Väderfenomen är min favorit hittills med sin övertygande skildring av några speciella, krävande tidsperioder och goda förståelse för hur människorna där tänkte och agerade.


Nyöversättningen av några intressanta noveller av Guy de Maupassant under titeln Mardrömmar var mycket givande! Och mot slutet av året fick jag och många andra sjuttiotalister en förklarare och försvarare i Nils Håkansson och hans undersökande bok Tung Metall.

Till årets allra bästa bok vill jag utnämna Ixelles av Johannes Anyuru (fast den utkom 2022). Den är en trovärdig och spännande skildring av hur lögner och spel används för att bygga nya sanningar, med huvudpersoner och replikskiften som stannar i minnet.

2 kommentarer:

Matilda sa...

Jag läste Väderfenomen nu i höstas efter ditt tips - en bra läsning. Ser fram emot fler boktips i det nya året :D

Jenny B sa...

Vad glad jag blir av att höra det!

Ja, du kan lita på att det blir fler boktips :) Tack själv för dina underfundiga poster!