Bara titeln väcker ett skräckblandat intresse - vad finns det för hemligheter i huset Usher och vad händer när det till slut faller? Men Edgar Allan Poe skrev fler berättelser med skrämmande stämning och handling, och till miniserien The Fall of the House of Usher har man vävt in fler och så fyllt ut handlingen om syskonen Madeline och Roderick Usher vilken annars kan bli litet för tunn.
När serien börjar ställs vi inför fullbordat faktum: en begravning för de tre äldsta och sista av Rodericks barn, efter att de tre yngsta redan har dött och begravts. Historien berättas också för oss i de allra sista ögonblicken, av Roderick Usher själv i förtroligt samtal med åklagaren Auguste Dupin vilken förr i tiden var syskonen Ushers förtrogne. Nu pågår en rättegång mot syskonen och deras läkemedelsföretag Fortunato Pharmaceuticals, och kanske är detta den enda gången som Fortunato inte kan vrida sig ur alla anklagelser. Men även under det intima samtalet mellan de två männen känner vi på oss att historien är på väg att krackelera och ända ytterligare några människors liv.
Handlingen fokuserar på en person i taget av de vuxna barnen, samtidigt som den målar upp den osunda familjesammanhållningen och -konkurrensen, och väver in tillbakablickar till Rodericks och Madelines tidigare liv. Ett efter ett ser vi Rodericks arvtagare ta sig vatten över huvudet och dö på spektakulära sätt, drivna av sin egen hybris och med tveksam hjälp av en mystisk kvinna. Dödsfallen är blodiga och grymma men de scenerna tar inte över hela berättelsen. Den mentala plågan är minst lika stark, när medlemmar ur huset Usher ser skrämmande syner såväl i dagsljus som i nattligt dunkel.
Avsnitten, handlingen och persongalleriet har namn och innehåll av flera av Poes övriga skräckhistorier och dikter: Morden på Rue Morgue, Det skvallrande hjärtat, Annabel Lee, och inte minst Korpen - The Raven. Från en lyckad jordenrunt-expedition har Arthur Gordon Pym återvänt till att bli familjens skicklige och lika korrupte advokat.
Stämningen av skräck och ett oundvikligt grymt öde på världens topp är väl fångat i seriens moderna tappning: syskonen Usher och Rodericks barn är framgångsrika men ensamma även i sina förhållanden, och när ondskan smyger sig in i de lyxiga lägenheterna har de inget att sätta emot. Kvinnan Verna som har sin hand med i spelet varje gång någon går under skiftar skepnad allt efter vad som behövs, och blir desto mer otäck för att hon varken drivs av hat eller njuter av sitt verk, utan bara stiger in och gör sin uppgift efter en uråldrig plan.
Spänningen består genom hela serien, och i sista avsnittet uppdagas de sista hemligheterna och de oundvikliga och grymma händelserna får sin förklaring. Balansen mellan de uppseendeväckande dödsfallen och kammarspelet mellan Roderick Usher och Auguste Dupin, eller Vernas sista ord till någon dödsdömd, är skickligt hållen och gör The Fall of the House of Usher till en grym men minnesvärd berättelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar