måndag 28 november 2022

Hilma af Klint "De tio största" på Moderna Museet

Under fyrtio dagar år 1907 arbetade Hilma af Klint fram de tio målningar i stort format vilka skildrar människans fyra åldrar: Barnaåldern, Ynglingaåldern, Mannaåldern och Ålderdomen. Det är fint att se dem upphängda i ordning, även om det inte är i det runda tempel som Hilma af Klint visualiserade utan en stor sal på Moderna Museet.


Det finns en kort text till introduktion, och bänkar att slå sig ned på för att betrakta och begrunda tavlorna. Ännu en gång erkänner jag att jag fortfarande inte förstår tavlorna, förutom att jag nu ser några skillnader och likheter mellan dem, men kanske är det en övning i ödmjukhet att inse hur litet jag förstår.


De två första illustrerar Barnaåldern, med mörkblå respektive ljusblå bakgrund och inslag av blommor. Men i den andra tavlan ser vi en blå cirkel börja jämkas med en orange cirkel, och det är en stark, energisk orange som är bakgrunden i de närmast följande tavlorna som visar Ynglingaåldern. Tavla nummer tre visar många spiralformer, alla olika varandra och originella.



De fyra tavlorna som fångar Mannaåldern har alla lugnande lila bakgrund. Nu är det intressant att se färgen svart stå ut tydligare, särskilt i de två mittersta (nr 6 och 7) där svarta konturer omsluter en del av motiven.





De två tavlor som står för Ålderdomen har också de harmonisk bakgrundsfärg i rosa/krämvitt. Den näst sista ser ut som att den (livet?) börjar tömmas på innehåll, men så får vi något helt nytt i den tionde och sista tavlan: fyrkantiga former, fyra färgade fyrkanter som i sin tur är indelade i rutor, men också med de ljuvliga slingrande rörelserna, spiralerna och fantasieggande prismor till blommor. Är människan nu på väg mot ett helt nytt tillstånd?



Foto: Albin Dahlström / Moderna Museet

1 kommentar:

Micki sa...

Hej Jenny!
Jag tyckte också väldigt mycket om Hilma af Klint uställningen på Moderna musèet! Och jag blev särskilt fascinerad av det jag läste på Moderna musèets hemsida om hur Hilma af Klint tyckte sig få någon slags " information" från den andliga världen om hur hon skulle gå till väga för att måla sina tavlor.

Sedan så har jag sett traillern till den filmen som nu går på bio om Hilma av Klint som även den verkar mycket intressant.

Jag tycker att Hilma af Klint verkar vara en mycket fascinerande konstnär! Även om jag likosom du kan på rak arm säga att jag inte förstår allt vad hennes konstverk vill säga.

Så tack för en mycket intressant recension!

Marika Frykholm