tisdag 8 november 2022

Tora Vega Holmström på Thielska Galleriet

Tora Vega Holmström var en konstnär både i takt med tidens intressanta strömningar och på egen bana då hon levde mellan åren 1880 och 1967. Thielska Galleriet introducerar henna väl med flera av hennes verk och initierade bakgrundstexter till dem.


Pointillismen var ett tidigt intresse, som i det här verket från 1903, och Holmström skulle komma att använda den på ett eget sätt.




Familjemedlemmar har stått porträtt för flera av teckningarna och målningar. Det är intressant att se hur Holmström låtit systerns ansiktsdrag (som vi kan se i andra bilder) överdrivas i en av teckningarna, och sedan drivit det vidare i en kolteckning av ett huvud som närmar sig en icke-realistisk serietidningsstil. (Första bilden är dock en annan syster.)




Holmström studerade för konstnärer i flera olika städer såsom Göteborg, Dachau, Paris och Stuttgart, och reste till så olika platser som Florens, Västerbotten, Finland och Algeriet. Tavlorna från tiden i Finland och Algeriet visar hur hennes pointillism nu liksom inte längre bygger upp motiven utan dekorerar dem.


I olika perioder drogs Holmström till olika färgskalor, som i Ung man med fiskar (1918) från en ljusare period. Men starkare färger kom åter till tavlorna i nya intressanta format på 1930-talet, vilket syns i porträttet av Gabrielle Josephson och Månsken över Österlen. Linjärt landskap (1955) visar hur Tora Vega Holmström fortsatte att intressera sig för nya uttryckssätt även vid relativt hög ålder, och det är mycket bra att Thielska Galleriet visar hur hennes stil förändrades under hela livet.




Inga kommentarer: