Efter en svår men spännande vandring genom det postapokalyptiska Ingland har Koli, Ursala och Cup tagit sig till den starka signal från Sword of Albion där de tänkte sig kunna möta en stor grupp av människor och tech från forntiden - allt det behövligt för att bygga upp civilisationen igen. Och visst hittar de enorma mängder av tech på det stora skeppet en bra bit ut i havet, men också några människor vars beteende blir underligare och underligare. Ursala kan alltid göra nytta med sina medicinska kunskaper, och Cup och Koli lyckas under tiden utforska skeppet - förstås med god hjälp av Monono Aware.
Det är nu som både huvudpersonerna och vi läsare får veta mer om vad som skedde under The Unfinished War som störtade Ingland ned i inbördeskrig och efterföljande järnåldersstadium. Det sker ofta med hjälp av några stora men listigt infogade infodumpar.
Parallellt med dessa händelser följer vi genom Kolis barndomsvän Spinners ögon och handling vad som händer i hans forna hemby Mythen Rood. Hotet från det mäktiga grannsamhället Half-Ax har vuxit sig till konkreta planer på invasion och dominans. Men när nu Spinner har fått tillgång till den tech som familjen Vennastin behållit kontrollen över under flera generationer, provar hon nya metoder och lär sig mer och mer om hur hon skall utnyttja vapnen från forntiden maximalt. Så kanske har den lilla byn Mythen Rood en chans mot den disciplinerade armén från Half-Ax.
Med en ödesdiger titel som The Fall of Koli är det lätt att tänka sig att boken kommer att ända tillsammans med Koli, och även om man kan gissa sig till hur det skall komma att ta slut så är det ändå tillfredsställande att se de flesta lösa trådarna vävas samman utan att det blir alltför prydligt.
Fler böcker av M.R. Carey:
The Book of Koli
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar