Två skrivbord, en kaffemaskin, en fax som kommer att knattra mot slutet av pjäsen, och två utredare i ett rum med persienner som kan vridas för när det händer något hemligt innanför fönstren. Men våra två utredare vrider upp dem så att vi ser och hör dem när de plockar fram det gamla fallet de borde lösa. Problemställningen och det högtidliga språket får en touch av humor när de ställs mot den moderna miljön och utredarna. De måste lösa ett mord för att staden skall bli kvitt en smitta som har drabbat den. "Skall vi fördriva smittan från staden? Hur skall vi göra det?" Tonen är inte raljant, inte överdriven, snarare mild och uppriktig, och de två skådespelarna på scenen bär handlingen länge och skickligt som två moderna och litet taffliga tjänstemän. Hjälp, en platta ramlade ned från taket! Är det asbest? De googlar och får motstridiga svar.
Men en hotfull stämning kryper in på spelplanen. Asbesthörnet blir ett problemområde som spärras av med tejp för säkerhets skull. Sedan blir det andra hörnet också avspärrat för att skydda sig mot den ytterligt invasiva växten parkslide. Och däremellan har Sandra Huldt med några enkla gester förvandlat sig till en skrämmande version av siaren Tiresias. Metamorfoserna fortgår, från bifigurer till ett kungapar med var sin tyngande spådom i lasten. Vi vet ju att pjäsen bygger på berättelsen om Oidipus, och vi vet mer än personerna på scenen om deras bakgrund och hur det hela kommer att sluta. Kanske är scenerna mot slutet för långa, när de båda värjer sig mot sanningen som vill göra sig hörd. Men för att vara en dryg timme lång är pjäsen Mördaren du söker mycket tät och givande; väl skriven, regisserad av Eva Rexed och spelad av Sandra Huldt och Rafael Pettersson.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar