Är det ett flöde av tidsmarkörer, platsmarkörer och ett hipsterpositionerande vi skall få nu? Det verkar i alla fall så på första uppslaget i boken Detaljerna. Därefter en hel del information om berättaren som gränsar till navelskåderi. Skepsis rynkar min panna under läsningen av de första sidorna. Sedan vinns jag över, just av detaljerna skall det visa sig. Det är när fokus flyttas till partnern Johanna och skillnaden mellan dem båda börjar framgå som boken slår in på sin rätta väg. De väl valda detaljerna som lyfts fram ger en tydlig bild av Johannas personlighet, hur den är formad av hennes liv fram tills nu, och hur den formar samvaron med vår namnlösa berättare.
Boken Detaljerna har fyra delar som bär namn efter de fyra människor som i tur och ordning gör avtryck i berättarens liv under specifika perioder. Det är signifikant att de två första skedena ligger i den tidiga tjugoårsåldern, när man ofta inte funnit sin egen väg i livet och lätt kan påverkas av någon med en stark personlighet - och när man också står ut med litet för mycket, som i berättelsen om den rentutsagt jobbiga Niki.
Vi som är jämnåriga med författaren kommer säkert att känna igen oss inte i de exakta detaljerna men i stämningar, ungefärliga händelseförlopp och det faktum att mötet med en annan människa kan förändra ens liv. Är man en idog läsare och soff-intellektuell talar boken förstås också direkt till en, men inte insmickrande utan uppriktigt. Anslaget till hur Ia Genberg fäster detaljerna från flydda tider på papper för att inte förlora dem påminner mig om Proust (även om denna bok är litet för självupptagen för att kunna bli tidlös), vare sig människorna och händelserna är självbiografiska eller ej (vilket jag väljer att bortse ifrån). Den tunna boken hinner gå riktigt djupt och göra stort intryck på sin läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar