tisdag 22 mars 2022

Scott Henderson på Fasching

Fasching är fullt av Scott Henderson-fans. Jag står längst bak och ser bara en i taget av bandet om jag står på tå, men det är OK, musiken och stämningen fyller hela lokalen. Bandet börjar med en cover på Miles Davis fantastiska All Blues som tippar över rejält åt blues-hållet men med tighta solon av både Hendeson själv och den skicklige basisten Romain Labaye. Trumsolon gör mig sällan exalterad och inte heller nu, men Archibald Ligonniere är väl samspelt med de två övriga och är stark på trummorna i varenda låt (utom den han inte spelar i). 

Nästa låt, Vibe Station, är mer i min smak, med intrikata jazzslingor men också ett drivande rock-sound. Henderson hoppas på att spela in en skiva i sommar och vi får höra en del låtar från den, först av dem Carnival som har en sagolik inledning som färgar av sig i resten av låten. Därefter följer Sky Coaster som fått smeknamnet/öknamnet Sky Coiler av vad bandmedlemmarna har för sig på flygplanstoaletter.

Efter en kort paus kommer en bra låt jag inte vet namnet på, men av låtlistor från andra spelningar gissar jag att den heter Bill's Rat. Hyllningen till Tower of Powers mäktiga Soul Vaccination får det tillfälliga namnet Covid Vaccination och förstås ett starkare fusionsound utan blåssektion, men de tre musikerna låter som många fler.

Spellistan är kort men låtarna är långa, en kvart var ungefär. Mysterious Traveler blandar snyggt sina mystiska klanger med moderna, komplexa jazztoner och det efterlängtade extranumret Dolemite har fötterna i en traditionell mylla av blues och rock och blåser ut den sista energin över en tacksam publik.

Arkivbild

Inga kommentarer: