söndag 6 mars 2022

Hyperverklighet av Aya Kanbar

Poesi kan vara ett sätt att berätta en historia i lyrisk form, men också förmedla känslor utan krav på längre sammanhang. Uttrycksfulla bilder och nyskapande användningar av ord kan ge nog så starka intryck. Men i Aya Kanbars korta dikter är det svårt att få grepp om vad bilderna innehåller, för där blandas ord vilt och redan på nästa rad hastas det vidare till något annat. För att kunna leva sig in i vad som sägs behöver man nog vara på någorlunda liknande våglängd som författaren, och jag får tillstå att jag inte är det, hur mycket jag än försöker.

bit himmelen.
smaka på månen
hon som gett dig
huggande diamanter
värda 2000 kr

jag har skurit & strimlat
dåtid, nutid, framtid
en lem i fel skick
du måste vara kvick

det klingar till
i orden, inom ramarna
scenteknik, museum

glorian gjord av dior
& dråp
vackra,
halshuggna flickor i klimax
deras namn blir till målade ryggtavlor
av nischade mästare

allt handlar om samma sak
tidslinjer som vägrar lyda
hallucinationer riktade mot dig
svårt att inte idolisera

I bokens femte del kommer det textstycken och dikter med litet mer sammanhang, men fortfarande inte tillräckligt för att hålla mitt intresse.

9/10 på smartskalan

samhället kan inte låta bli att 
belöna intelligens
för när orkidéerna vissnar
& pergamenten bränns upp
kommer vi inte kunna
reinkarneras

är relativt allmänbildad
men vet inte
när napoleon III fyller år
& det är sådant
som kommer att bli min undergång

Inga kommentarer: