Oboe är ett själfullt instrument, och det är roligt att en av 2021 års Rising Stars är oboisten Cristina Gómez Godoy. Konserten i Grünewaldsalen inleds med ett stycke som tar väl vara på oboens unika ljud och möjligheter, Francis Poulencs Sonat för oboe och piano. Dock gör den litet mer traditionellt klingande Introduktion och polonaise för oboe och piano av Adolphe-Édouard-Marie Deslandres detsamma fast annorlunda, då den även låter oboisten visa sin skicklighet i lustiga drillar och fina melodier.
Oboemusiken varvas av att Gómez Godoys ackompanjatör vid flygeln, Mario Häring, spelar tre solostycken för piano av Claude Debussy; Pagodes, La soirée dans Grenade och Jardins sous la pluie, alla ur Estampes för piano. Även om det hade varit bra att låta oboen ta mer plats i programmet, lät det fint att få Debussys rika klanger bryta av.
Det avslutande stycket av Charlotte Bray, This other Eden för oboe och piano, introducerades av Cristina Gómez Godoy som något vi borde sjunka in i och lyssna på som när vi hörde de mer kända musikverken för första gången. Det är ett krävande och tidvis explosivt verk, och det var roligt att se och höra hur det engagerar musikerna att få spela något som inte liknar det mesta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar