Ja, år 1968 var Andy Warhol faktiskt på Moderna Museet, i samband med den första separatutställningen av hans verk i Europa. Det är ofta roligt att få se bilder från det expansiva konstlivet under 1960-talet, och extra mycket när det gäller en konstnär som har format sin samtid och framtid så mycket som Andy Warhol. Det är för mig allra mest givande att läsa citaten från de recenserande dagstidningarna och se med kritiska ögon på de få återgivningarna av Warhols verk som visas.
Andy Warhol vände åskådarens blick och fokus till ytan, verkligen till den glansiga ytan av mediet hans tavlor bestod av. Det var också där han sade att han själv stod att finna. Hans metod att mångfaldiga fotografier och ge olika grälla färger åt dem tog också bort betydelsen hos det de avbildade, det må vara skönhetsikoner som Marilyn Monroe, tyranner som Mao, en elektrisk stol som tagit många människors liv, eller billiga förbrukningsvaror från närmaste butik. Allt likställs med allt annat.
Allt detta är utvalt och gjort med en estetik som vi kan se och erkänna även idag. Något sådant går att göra om man likt Andy Warhol _har_ konstnärstalang och en viss bildningsnivå. I ett samhälle som fortfarande bar på mycket kunskap och allvar var fokuset på yta (och vinst) förstås en provokation, även om inte Warhol bär ansvaret för den populärkultur och massvarutillverkning som börjat forma om världen. Vi kan se det i citaten från svenska recensenter som klistrats upp på väggarna i lika stort format som citat av Warhol själv.
Och idag, när fokus på yta utan innehåll blivit en helt godtagbar livsstil för många, är inte längre Andy Warhol en provokatör utan en legend och en guru. Hans uttalat ytliga konst analyseras och dissekeras och kopieras och upprepas, och säljs för miljontals dollar, vilket han själv sade var ett mått på bra konst.
Länk till Moderna Museets sida om Warhol 1968
Andy Warhol vände åskådarens blick och fokus till ytan, verkligen till den glansiga ytan av mediet hans tavlor bestod av. Det var också där han sade att han själv stod att finna. Hans metod att mångfaldiga fotografier och ge olika grälla färger åt dem tog också bort betydelsen hos det de avbildade, det må vara skönhetsikoner som Marilyn Monroe, tyranner som Mao, en elektrisk stol som tagit många människors liv, eller billiga förbrukningsvaror från närmaste butik. Allt likställs med allt annat.
Allt detta är utvalt och gjort med en estetik som vi kan se och erkänna även idag. Något sådant går att göra om man likt Andy Warhol _har_ konstnärstalang och en viss bildningsnivå. I ett samhälle som fortfarande bar på mycket kunskap och allvar var fokuset på yta (och vinst) förstås en provokation, även om inte Warhol bär ansvaret för den populärkultur och massvarutillverkning som börjat forma om världen. Vi kan se det i citaten från svenska recensenter som klistrats upp på väggarna i lika stort format som citat av Warhol själv.
Och idag, när fokus på yta utan innehåll blivit en helt godtagbar livsstil för många, är inte längre Andy Warhol en provokatör utan en legend och en guru. Hans uttalat ytliga konst analyseras och dissekeras och kopieras och upprepas, och säljs för miljontals dollar, vilket han själv sade var ett mått på bra konst.
Länk till Moderna Museets sida om Warhol 1968
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar