söndag 31 januari 2010

Månadens kulturella höjdpunkter januari 2010

Här ser ni mig, ilande från vernissager till premiärer med en god bok i handväskan! Nej, riktigt så glamouröst är inte mitt liv, men jag har levt ett intensivt kulturliv i januari. Här kommer en lista på det bästa!

Bästa bok
Schilf!

Bästa konsert
Kungliga Filharmonikernas Slagverksstämma

Bästa opera
Barberaren i Sevilla

Bästa film
Hurt locker
Coco Chanel & Igor Stravinskij
Det vita bandet
Fish Tank
The Informant!
Sherlock Holmes

Bästa teater
Om kärlek
Ur ett övergivet arbete
Slott i Sverige

Filmerna på listan är alla väldigt olika varandra, och riktigt bra på olika sätt. Det lovar gott inför Oscarsnomineringarna nästa vecka! Vad gäller de tre teaterpjäserna är de alla intressanta premiärer på Dramaten, som gjort bättre ifrån sig än Stadsteatern på sista tiden. Speciellt Noréns Om kärlek har jag tänkt mycket på under de få dagar som gått sedan jag såg den. Jag rekommenderar den starkt, liksom allt annat på listan, förstås.

Och nu vill jag gärna höra rekommendationer eller bara om goda upplevelser från andra kulturvänner!

6 kommentarer:

Hermia Says sa...

Vilken härlig start på året! Juli Zeh blev jag än mer nyfiken på efter att ha läst din recension av Schilf. Den verkar vara något alldeles extra.

Mitt januari..

Bästa bok: Buddenbrooks av Thomas Mann.

Bästa film:
Trots både Sherlock och Chanel även i min januarihög blir det triss i franska filmer - Je ne suis pas là pour être aimé, Un conte de Noël och Il y a longtemps que je t'aime.

Bästa utställning:
Hjördis J Becker, Konstcentrum i Gävle. Tänkte på Friedrich också men han avslutade jag ju förra kultruåret med.

Önskar dig ett minst lika kulturellt februari, med eller utan pälsmuff.

Jenny B sa...

Tack för din lista, Hermia! Jag i min tur har blivit riktigt intresserad av Buddenbrooks efter vad du har skrivit, och de franska filmerna låter också bra. Jag önskar dig också en fin kultur-februari!

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg er visst en ukulturell nisse! Jeg leser bøker, men jeg tror ikke jeg har vært på en eneste konsert, utstilling eller kino i januar...! Pinlig.

Men jeg har lest ferdig Anna Karenina, som var en stor opplevelse. Og jeg skal på to konserter i dag... men nå er det jo februar. Hvilket også betyr Oscar-race!

Jenny B sa...

Anna Karenina är bra! Vilket härligt sällskap i januari. Ibland har man lugnare perioder, och det är ju extra skönt under den kalla vintern.

Bokomaten.. sa...

Jag har läst den här listan så många gner utan att kommentera, mne jag blir lite avskrckt av hur mycket du har hunnit med.:) För mig har januari betytt snålemånad på det privata planet och desto mer arbete.. huu...

Känner ändå att jag inte kan låta bli att skriva en lista till slut efter lite klurande..

Bästa bok: Läste faktiskt inte så mycket som jag brukar i januari. Kanske Svenne av Per Nilsson? Fast jag inte kan säga att januari har varit någon höjdare litterärt sätt.

Bästa film är ju tveklöst Bright Star dock, med Sherlock som god tvåa och kanske Up in the air som trea? Coens A serious man kommer Såg också lite franskt som jag gillade och "Fish tank" står på väntelistan. Kan bli imorgon ev... Måste säga att tecknade Up överraskade också. Citatet "I hid under your porch because I love you" är ju oförglömligt. Inte alls vad jag trodde att det skulle vara.

Bästa utställning måste ju bli den enda utställning kjag till skam att säga besökt. Fall out på malmö konsthall, men den är å andra sidan något man def inte bör missa om man är i krokarna.

Jenny B sa...

Tack för din lista, Bokomaten! Bli inte avskräckt, vi har olika topp- och stiltjemånader allihop, tror jag. Det är ändå härligt att få höra från andra horisonter, och jag läser gärna mer om Malmö Konsthall och annat som jag inte har lika lätt att komma till!