Det finns många anledningar till att det inte är lätt att vara kung i 600-talets Britannien. Först är det det ständiga arbetet med att hålla samman riket, att försöka se var man skall locka till sig en ny allierad och var man skall gå i krig mot en erövrare, eller själv erövra ett grannrike. Därtill måste man vara på sin vakt så att man inte mördas av någon ärelysten rival. Det var vad som hände Hilds far, så nu är hon, systern och modern för tillfället inlemmade i kung Edwins hushåll. Men då tillkommer det tredje och mer vardagliga problemet: att kungen inte stannar på en plats utan reser runt för att bo några månader i taget hos sina undersåtar, tillräckligt länge för att de skall känna sig hedrade men inte så länge att de tröttnar på att försörja kungen.
Hilds mor Breguswith har en plan för att hjälpa kungen med det första problemet och ge familjen en plats vid hans hov: den lilla dottern Hild har visioner som kan ge kungen stöd i viktiga beslut. Hon skickar fram sitt yngsta barn till kungens bord för att göra intryck på honom. "Your mother has built you a place where you can speak your word openly. Now she asks you to use that for her, and for yourself of course."
Flickan kan uttrycka sig väl redan från mycket unga år, och berätta i fascinerande bilder som är tillräckligt tydliga för att ge kungen en idé om vem som är på väg att svika honom eller om ett väderomslag kommer att göra vintern svår. Men är det verkligen visioner Hild har? Hon tittar och lyssnar och lägger saker på minnet, kisar med ögonen och tittar litet från sidan för att se mönstren omkring sig, i naturen och hos människorna. En smak eller en ögonblicksbild från en resa kan vara det som får henne att göra kopplingen till vad som är på väg att hända.
En utsirad bägare fylld med vitt mjöd, den rätta nyansen av blått på klänningen mot Hilds ljusa hår, djuren i gläntan som flyr eller inte bryr sig om människan som ser på dem - boken Hild innehåller många målande scener som inte bara är prydnad utan betyder något, olika i olika sammanhang. Skimrande guld i klädedräkten kan vara det som får kungen att lyssna på en, en annan gång får det bondkvinnan att misstro damen som står framför henne. Beskrivningarna av hur man skördar, ystar, väver, syr och utför andra hantverk visar också hur mycket värde som ligger i tyget till en klänning eller smaken på den smuliga osten.
Människor med för oss underliga namn passerar genom Hilds liv och för kung Edwins skull och för sin familjs plats i hans rike håller hon reda på vilka som är att lita på och vilka som för eller senare kommer att göra uppror. En ny aktör i spelet är religionen nedifrån kontinenten, Kristus och hans präster, och om den nya religionen kan ge nya band med starka länder i Europa. Det är intressant att genom Hild se gamla romerska ruiner, och nu möta det romerska språket som kommer tillbaka till de brittiska öarna. Det är också mycket vackert beskrivet hur de kristna körsångerna berör Hild. Flickan vi möter skall komma att bli helgonet S:ta Hilda, men det kommer att hända i en senare bok i trilogin Light of the World.
Fler böcker av Nicola Griffith:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar