söndag 18 december 2022

Vasaris teckningar på Nationalmuseum

Vi kan vara så tacksamma över att Giorgio Vasari, själv en skicklig konstnär och arkitekt, under 1500-talet samlade in teckningar från 1300-talet och framåt, och beskrev dem och deras skapare. Traderade historier om dessa konstnärer kompletteras med Vasaris egna betraktelser över verken, och i sin betydelsefulla bok Berömda renässanskonstnärers liv (1550) porträtterade han de berörda konstnärerna skickligt med ramar och utsmyckningar i konstnärens egen stil.

Felice Pinariccio: Mystic Marriage of St Catherine

De många teckningar som Vasari samlat och beskriver i boken är ju förstås en skatt i sig. De var samlade i ett album som Vasari själv benämnde il nostro Libro de' disegni. Efter hans död skänktes det till storhertigen av Toscana men splittrades sedan upp och de enskilda teckningarna försvann åt olika håll - en icke obetydlig mängd kom till Sverige då Carl Gustaf Tessin köpte flera av dem.

Giulio Romano, Ikaros fall, 1536

Därför kan Nationalmuseum i samarbete med Louvren och ett antal andra bidragande institutioner runt om i världen visa flera av de omtalade teckningarna tillsammans med Vasaris inkännande presentationer av dem. Hans målande beskrivningar ger bilderna vi ser extra värde, samtidigt som vi kan röras och glädjas av att tänka oss att en annan människa för femhundra år sedan älskade den vackra konsten han hade lyckan att äga.

Andrea del Verrocchio, Head of a Woman Looking Down

Visst kritiserades Vasari redan tidigt för att han fokuserade så mycket på Florens, sin egen närmiljö. Men betänk vilket viktigt centrum för upptäckter, uppfinningar, handel och ypperlig konst som Florens var under så lång tid - så mycket av Europas historia som har sitt ursprung där! Så Vasari hade mycket skönhet att hämta fram och visa. En annan kritik är att en del av historierna han berättar om konstnärerna är skvaller eller rena påhitt. Men att någon tecknade ned detta så nära inpå deras livstider ger oss ändå så mycket mer information om tiderna och liven än om vi skulle försöka gräva fram motsvarande kunskap flera hundra år senare.


Sofonisba Anguissola, Pojke biten av krabba


Inga kommentarer: