Det är en underbar dag och kväll, varm och solig och vänlig, när den fina festivalen Fasching In Bloom avslutas med Avishai Cohen Trio. Piano, bas och trummor - det kan lätt bli musik som perfekt illustrerar en sommarnatt och ikväll gör musiken det, men den kommer lika gärna att låta bra i höststormar eller de mörkaste vintertiderna.
Gruppen spelar intrikat musik i udda taktarter, fullständigt samspelt och organiskt. Från Elchin Shirinov vid flygeln flödar melodierna, likaså från Cohens bas, och Roni Kaspi på trummor är lyhörd och inkännande i varje sekund. Över repetitiva slingor från bas och piano växer hennes trumsolo till en extatisk upplevelse som belönas med stående ovationer från publiken.
Det vi hör under kvällens första halva är ny musik, nyss infångad på platta i Göteborg där Cohen sedan femton år gör alla sina inspelningar. Underbart, det ser vi fram emot! Därnäst plockar Cohen fram stråken igen och låter den brumma och nästan rent ut prata där den arbetar över strängarna - fascinerande.
Ensam på scenen sätter sig Cohen vid flygenln och sjunger en vacker sång på ladino som hans mamma lärt honom - den kan heta Tressermanika Seram men jag är osäker på orden. Cohen flyttar sig tillbaka till sin bas och sjunger en innerlig argentinsk sång. "You asked me to sing, now I'm not gonna stop!" säger han och fortsätter med en sång som fångar känslan av att vara på turné och inte få känna sig hemma: Sometimes I feel like a motherless child, med ett hjärtslitande solo på basen.
Resten av gruppen kommer tillbaka och spelar den fantastiska hitlåten Remembering, hurra för det! Och därpå uppmanas vi att sjunga och dansa med i en dansant version av Cohens egen Shalom Aleichem. Ännu en av Avishai Cohens hitlåtar avslutar konserten inför en mycket nöjd publik i Moderna Museets trädgård. Härnäst åker gruppen till Blue Note Jazz Club i New York för dubbla spelningar flera kvällar i rad - grattis till det, NYC!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar