onsdag 3 augusti 2022

Aida på Arena di Verona

Från en kväll till en annan, en Verdiopera till en annan, är scenografin på Veronas anrika arena från ett helt hus till en ännu större pyramid, med vridbar överdel och dörrar som kan öppnas undertill, och med stora statyer intill. Pyramiden glänser i guld och i den första scenen skimrar det likadant från sångare och statister klädda i guld- och krämfärgade dräkter. 


Vi är på plats i Egypten, som rustar sig för en invasion från Etiopien. Den unge Radames ser sin chans att utmärka sig som härförare i striden, inför Farao och inför Aida, kvinnan han älskar. Men Aida är dotter till den etiopiske kungen och nu slav hos Farao, så även om hon önskar att Radames skall klara sig vill hon inte se Etiopien krossas.


Effekten blir stark när den jämna guldglansen får en infusion av lysande blått från en rad statister och körsångare i nya dräkter. Senare kommer rader av människor i röda kläder att förändra stämningen ytterligare. Genomgående i operan är koreografin väl uttänkt och genomförd i samklang med scenografin. Vi ser dansare i lysande soloinsatser och stora koordinerade rörelser i raderna på sidorna. De mystiska bönerna och offren till gudinnan Isis för krigslycka blir vackra och magiska tillsammans med de ljuvliga körerna och enskilda sånginsatser.


Starka sångare hör vi tacknämligt nog i de stora rollerna Farao (Simon Lim) och Aida (Monica Conesa). Däremot finner jag Jorge de Leòns röst i rollen som Radamès ansträngd. Men Faraos dotter Amneris lyser mot slutet när Anna Maria Chiuri spelar upp hennes sorg och ånger.

2 kommentarer:

Micki sa...

Hej Jenny!
Det låter som en mycket vacker och intressant opera! Och jag hade fel: Den vi såg i Sydrankrike den gången var Ariadne på KNaxos! ( Stavas det så?)

Jag tycker att dina bilder från föreställningen är mycket vackra.

Och det har varit mycket intressant att följa dina kulturrecensioner från Florens och Verona!

Marika Frykholm

Jenny B sa...

Tack för din kommentar! Nu måste jag erkänna att det inte är mina foton, utan att jag har tagit dem från arenans hemsida. Jag tog bara små suddiga kort själv, men jag ville ju visa hur vackert det var!

Hoppas att både du och jag får chansen att komma tillbaka till den fantastiska arenan och höra opera!