När Berlinmuren föll år 1989 gick en våg av hopp om öppning och demokratisering genom alla länder i Östeuropa. Diktaturer luckrades upp och folkens verkliga vilja gjorde sig hörd. Men demokratin och rättvisan var inte given, det fanns fortfarande utrymme för bakslag och inte minst ett undergrävande av framstegen av alla de statliga tjänstemän i säkerhetstjänsterna med stora resurser till övervakning, hållhakar på de flesta, dövade samveten och en vilja att sitta kvar på sina hemliga maktpositioner.
Viktor Skala och Marie Skalová flydde 1977 från Tjeckoslovakien till Storbritannien då Viktor skrivit under Charta 77 och gjort sig omöjlig i hemlandet. Marie är i sin tur dotter till en annan dissident, och efter flykten blev hennes kvarlämnade familj ännu mer misstänkliggjord. De vet att allt inte är solsken om de återvänder tolv år senare, men å andra sidan behövs flera krafter för att bygga upp demokratin och Marie saknar sin familj.
Men snart efter att de kommer tillbaka till Prag sker dock allvarliga saker. En förbirusande svart bil kör på paret. När Marie till sist vaknar upp på ett sjukhus är Viktor borta. Hon kontaktar myndigheter och brittiska ambassaden utan framgång, och börjar själv nysta i hans bakgrund för att hitta ledtrådar till vad som har hänt. På alla håll stöter hon på motstånd och sorgliga hemligheter. Hennes sökande efter Viktor drar till sig uppmärksamhet från oönskade håll, och hoten mot henne och dem hon söker upp blir mer och mer påtagliga.
I det kalla krigets Östeuropa fanns många intressenter i varje land som ville känna av de politiska vindarna och helst påverka dem åt önskat håll. Vi ser aktörer från den tjeckoslovakiska säkerhetspolisen, StB, och även från de brittiska och ryska säkerhetstjänsterna, som alla har egna agendor. Lägg därtill på att man inom organisationerna inte kan lita på varandra; någon kan vara dubbelagent, någon annan kan vilja sälja ut dig för att själv avancera.
Förutom det komplicerade politiska spelet får vi se glimtar av vardagslivet genom de olika huvudpersonerna. Miljöerna och scenografin är noggrant återskapat 1980-tal, och så där lagom slitet och smutsigt att det är ett nöje att se. Vyerna över det vackra Prag är få, desto mer ser vi av bakgator och omsorgsfullt inredda hem. I serien The Sleepers står mycket på spel, både för några människor personligen och för hela landet. Stämningen är aldrig hetsig men djupt allvarlig. Det är mycket intressant att få se delar av den oroande och spännande historien ur det här perspektivet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar