Ett mer fruktbart sätt att närma sig superhjältefenomenet än att "smutsa till dem" med tortyrskurkar eller ryck av ondska är att se hur deras närvaro förändrar samhället och samhällets svar förändrar dem. Redan 1986 års tecknade album Watchmen berättade en historia om superhjältar som var mer märkta av sin omgivning och inte alltid moraliska förebilder. Att plocka upp deras efterföljare och världen de lever i trettio år senare ger utrymme för mycket intressanta speglingar och förvrängningar av vår egen samtid - och dessutom smart action i högt tempo.
Går det att kompensera USA:s svarta befolkning för att deras förfäder tvingades dit som slavar, något som fortfarande ger negativa utslag i livslängd, hälsotillstånd, trygghet och liknande? Vad som gjordes i det USA som valde Robert Redford har lett till en hel del synliga förändringar i samhället, men också till en intensivt pyrande rasism hos d vita människor som känner sig förfördelade, och en organiserad gerillarörelse som utför våldsamma attacker med ojämna mellanrum. Framför allt poliser blev utsatta, till den grad att de nu bär masker över nedre halvan av ansiktet för att inte bli igenkända och massakrerade i sina hem - igen.
Att polisstyrkan går maskerad gör det nästan naturligt för dagens superhjältar att också gå med mask av olika slag. Hos Sister Night är det bara ögonen som syns under huvan på den långa skinnrocken. Looking Glass har täckt hela sitt huvud med reflekterande material - och får stå ut med att vänner och ovänner speglar sig där av fåfänga.
TV-serien Watchmen lyser i klara färger och rör sig snabbt framåt till rytmen av välvald bakgrundsmusik. Det presenteras många parallella historier man inte blir klok på vid första anblicken, men som är så fascinerande att man inte kan slita sig. Vem är den excentriske mannen i den pampiga herrgården som bygger avancerade apparater med gammaldags teknik? Jo, vi kan gissa vem det är men vad gör han där?
Huvudpersonen Angela Abar stöter själv på några mysterier som hon försöker lösa under båda sina identiteter. Den blaserade och sarkastiska FBI-agenten Laurie Blake sänds för att utreda något viktigt i Tulsa. Ja, just Tulsa, Oklahoma, platsen för den grymma massakern på sina svarta invånare år 1921, och nu epicentrum för Sjunde Kavalleriet, vit makt-rörelsen i Rohrschach-masker som tar till allt grövre våld i sin kamp mot myndigheterna. Värt att notera är att avancerad kloningsteknik gjort att djur- och människoliv blivit något att leka med och göra sig av med när de inte behövs längre.
De olika scenerna och de olika avsnitten skiljer sig åt i karaktär, och det lägger en extra dimension på berättandet. Den känsliga framställningen av Looking Glass' bakgrundshistoria följs av den hårdare berättelsen i mestadels svartvitt om hur den förste maskerade hjälten, Hooded Justice, fann sitt namn och sin kallelse. Bit för bit bildar scenerna och historierna ett större mönster som leder fram till en slutuppgörelse som är spännande in i det sista. Hur kommer det sig att de som vill göra världen till en bra plats alltid har några blinda fläckar som riskerar att göra allt till skit istället?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar