fredag 1 april 2022

Dramaqueen: Jag minns ett liv som inte var mitt av Jila Mossaed

På webbplatsen dramaqueen.nu har Dramaten publicerat ett antal pjäser framförda av skådespelare, dramatiserade och regisserade för att bli mer än en uppläsning. Akademiledamoten Jila Mossaed har skrivit pjäsen Jag minns ett liv som inte var mitt direkt för Dramaqueen, och man kan välja att lyssna på den eller se en video av framförandet. För egen del var det givande att se skådespelarna även relativt stillastående, utan tillhörande gester och rörelser.

Människorna är namnlösa och rotlösa i stycket, i synnerhet kvinnan som spelas av Ann-Sofie Rase. När hon snubblar in och berättar att grannen, konstnären, är död, så väcker det hennes mans raseri och svartsjuka så till den grad att hon måste fly från deras hus. Senare möter hon en annan man (Sven Ahlström), också konstnär, och tillsammans med honom börjar hon ett nytt liv. Men en ny granne tar sig in i hennes värld, ytterst obehaglig och med förmenta kunskaper om hennes historia. Fredrik Lycke gör hans repliker extremt otäcka och påträngande.

Genom denna ramberättelse lyser det igenom hur viktig konsten är; konst och kultur och deras eviga värden. Eller finns det kanske en annan förklaring till att personerna framstår som marionetter för något större? Författaren kommer själv in med scenanvisningar och kommentarer. Jag minns ett liv som inte var mitt är en kort men intressant utflykt från den egna vardagen.



Inga kommentarer: