tisdag 26 april 2022

Der Trafikant av Robert Seethaler

Franz har levt ett sorglöst liv i hembyn Nussdorf, tack vare kärleksgåvorna hans mor fått av sin hemlige älskare. Men nu har den store mannen och häradsbetäckaren gått bort, inflödet av pengar har sinat och Franz måste börja arbeta för sitt uppehälle. Som tur är kan han få en plats hos en släkting i Wien, som har en tobaksbutik. Det är därifrån boktiteln Der Trafikant kommer, för det är som Trafik som den lilla butiken benämns. Där säljs också tidningar, och Franz' sinekur till arbete blir att sitta vid dörren och läsa sig igenom alla dagstidningar för att kunna diskutera och rekommendera dem till kunderna. 

Vilket gyllene liv! Dock har Franz aningen av hemlängtan och också en odefinierbar längtan i bröstet. Lyckligtvis får han av en av butikens kunder, självaste Herr Professor Sigmund Freud, ett enkelt råd "Skaffa er en kvinna!" Och med några snubbelsteg på vägen lyckas Franz faktiskt med det.

Då boken utspelar sig år 1937-38 så fladdrar några av de begynnande världshändelserna förbi i utkanten av Franz' liv. Dock dröjer det ett femtiotal sidor innan några djupare komplikationer inträffar, och därefter ytterligare ett femtiotal sidor innan andra komplikationer tillstöter för Franz. Då både prosa, dialog och handling är så ytterst banala, med Freud som levererar plattityder till både betalande patienter och den påträngande Franz, kunde jag inte förmå mig att läsa boken till slut. Av vad jag förstått från andra recensioner kommer handlingen att vända till det mörkare, men jag har anledning att tro att det skulle bli en ännu större besvikelse - som fusk, som ett påklistrat sätt att göra en putslustig historia till något djupsinnigt. Då jag bläddrade framåt och fortfarande bara såg banaliteter, gav jag upp halvvägs igenom boken.

Inga kommentarer: