Kammarmusikprogrammet som avslutas med ett verk av Ludvig Norman inleder med tre kompositörer som gick i lära hos honom, privat eller officiellt vid Musikaliska Akademin. Först ut är Tre romanser för violin och piano (1871) av Elfrida Andrée, stämningsfullt framförda av Patrik Swedrup (violin) och Kiyo Wada (piano). Romanserna är innerliga och melodiska, och en glädje att lyssna på.
Fortfarande med Kiyo Wada vid flygeln stiger istället Henrik Peterson (violin) och Klas Gagge (cello) in för Helena Munktells Kleines Trio, version Kiyo Wada. De inledande takterna väcker lyssnarens uppmärksamhet och så ger sig stämmorna ut i sköna variationer på de enkla stroferna, i både dansanta slingor och tyngre, allvarligare klanger.
Valborg Aulins Stråkkvartett nr 1 F-dur (1884) är en rik och komplex komposition som släpper fram ett ljuvligt vemod i harmonierna. Utan flygeln men åter med Patrik Swedrup i ensemblen på scenen klingar musiken stadigt och inbjudande.
En givande diskussion där några av musikerna ger oss både fakta och personliga tankar om musiken och kompositörerna föregår konsertens sista verk, Sextett i a-moll för piano och stråkar (1868-69) av Ludvig Norman. Till de nämnda musikerna ansluter Arne Stenlund viola och Valur Pálsson kontrabas och skapar stora klanger. Tidvis påminner sextetten om den just framförda stråkkvartetten, men inga av verken på programmet låter som några kopior av de andra, utan alla kompositörer framstår som skickliga och självständiga. Konserten från Grünewaldsalen, inspelad den 12 februari 2021, ger en fin bild av svensk musik från de sista årtiondena av 1800-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar