torsdag 18 februari 2016

Kristina Matousch på Galleri Riis

Det händer alltid många saker i en stad. På ett ställe byggs något nytt, i en gammal verkstad har någon startat en ny verksamhet, ett staket har satts upp för att hindra tillträde, ett galler sitter kvar sedan årtionden och ingen minns varför. Just galler och andra avskärmningar har Kristina Matousch letat upp och skapat dubbla konstverk av, i Lund, Malmö och Brooklyn. Bakom varje galler hon valt ut har hon satt en blankputsad fyrkantig stålplatta och sprayat färg på och igenom gallret. Resultatet, varje kvadratiskt konstverk som fått följa med till Galleri Riis, visar alltså gallrets mönster.
 Det visar också dess färg, eftersom Matousch alltid valde att spraya med en färg som matchade gallrets egen färg. Trots den visade hänsynen lämnar processen ofta ett avtryck på det avbildade gallret; en fyrkant av färg som kan komma att förbrylla förbipasserande som inte vet varför det uppstått, och ur en annan synvinkel också vara en del av konstverket.
Ett bildspel i galleriet visar konstnären i aktion intill flera av de avbildade gallren. Det är intressant att se de utvalda platserna. Men det är också givande att se på de färdiga verken och låta tankarna utforska historien. Varje verk bär på flera bakgrundshistorier: Varför sitter gallret just där? Någon vill kanske skydda sin surt förvärvade men efterlängtade motorcykel. Används gallret till det det ursprungligen sattes upp för? Om avgränsningen inte är effektiv kan ett glest galler bli en klätterställning för barn. Vem tillverkade gallret? Vem skapade mönstret? Finns det en standard för de där modellerna man ser så ofta? Kommer de från samma fabrik?
En tavlar visar ett mönster fint som tårtpapper, andra visar grövre konstruktioner. Jag kan förstå att man inte ville välja bort några verk, men med så många upphängda i flera horisontella rader blir intrycket överväldigande. Jag valde att närstudera några av verken, fundera över deras historia utan att veta var de kom ifrån, och bara ta in deras estetiska uttryck. Jag uppskattar verkligen Kristina Matouschs moderna form av landskapsmålning och hur hon hittar sina motiv i mellanrummen, de som vi tar för givna, ofta inte reflekterar över men ser varje dag.

Länk till Galleri Riis sida om utställningen


Inga kommentarer: