torsdag 1 oktober 2015

Cristóbal Balenciaga Museoa i Getaria

Cristóbal Balenciaga föddes 1895 i den lilla staden Getaria på den spanska nordkusten. Han såg kläderna som hans mor sydde åt familjen hon arbetade hos, blev lärling hos en skräddare och växte upp till att själv designa kläder. I den näraliggande staden San Sebastián fanns en stor kundkrets av välbeställda kunder på semester, vilket gav honom chansen att utveckla sin fina syn för proportioner hos kläder och dess bärare.

I födelsestaden finns ett museum som visar flera av Balenciagas kreationer och berättar om hans karriär. Begåvade desginers som skapade välskräddade och vackra kläder fanns det sedan tidigare; Det som Balenciaga tillförde var att förändra silhuetten på plaggen. Efter tidig inspiration från klassiskt snörda livstycken ur historien, vände Balenciaga på de vedertagna måtten och presenterade en midja som var vid och rundad utåt, en stil döpt efter något så osensuellt som tunnan. Men viktigt för kreationerna var att de var sydda i det rätta tyget för modellen; ett styvt sidentyg som tagits fram tillsammans med den schweiziska tygfirman Abraham. På så sätt behöll plaggen sin tänkta form som en smickrande rundning kring kvinnorna som bar dem.

Den litet senare presenterade A-linjen, vida kragar med speciellt fall och alla andra experimentella silhuetter; alla höll de sig inom skönhetens gränser för att de syddes i noggrant utvalda tyger och fortfarande lät sina bärarinnors personligheter lysa igenom, utan att överta intrycket som ett formexperiment. I alla fall kan vi se det så i efterhand; samtiden uppskattade inte alltid Balenciagas otraditionella volymer. Som det sägs i muséets film om Cristóbal Balenciaga: "Mode anses vackert idag men fult imorgon - konst anses fult idag men vackert imorgon", och Balenciagas design rörde sig från mode till konst. Ändå levde hans modehus kvar på sin hänförda kundkrets tills han själv stängde det och pensionerade sig själv 1968.

Cristóbal Balenciagas kläder hör sedan länge till mina absoluta favoriter av haute couture, och det var en stor glädje att få se så många av plaggen utställda i det fina muséet. De underbara färgkombinationerna, dyrbara broderier och framför allt de figursmickrande modellerna väcker en svårmättad längtan hos mig, men även respekt för hantverket både hos designern och sömmerskorna. Cristóbal Balenciaga finns inte hos oss idag, och jag går alltför sällan på baler, så resultatet av museibesöket blir ett (upprepat) beslut om att bära välsydda, eleganta och aningen vågat färg- och formdesignade kläder i min vardag för att öka glamourfaktorn ett steg. Min souvenir från museishopen blev en sidenscarf.


Länk till Cristóbal Balenciaga Museoa

Fotnot: Tack och lov är hissdörrarnas design av borstat stål mycket förlåtande mot besökare som kommer i sina skrynkliga kläder, småsvettiga av solen och med sandfläckar från surfstranden utanför. I den suddigt reflekterande ytan ser man faktiskt vacker ut, även efter att ha sett trådsmala, välklädda mannekänger i klädskapelser vackra som en dröm. En mycket trevlig designdetalj i muséets generösa arkitektur!

2 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Det här är en sådan dröm att få göra! Håller med Balenciagas kreationer är inte bara utomordentligt vackra, många av dem är verkligen bärbara också!

Jenny B sa...

Vi tillbringade en vecka i San Sebastián, som dessutom var hade en massa fina parkbänkar på vackra ställen där jag kunde sitta och läsa om dagarna! En dag tog vi tåget till surfstaden Zarautz, och medan min pojkvän förnöjde sig i vågorna tog jag lokalbussen till Getaria, vilken stannade precis nedanför muséet. :) Får du chansen så åk dit!