torsdag 15 oktober 2015

Maria Faust och Per 'Texas' Johansson på Fasching



Under Jazzfestivalens paraply skedde en dubbelkonsert och ett dubbelt skivsläpp på Fasching. Först ut var Maria Fausts Sacrum Facere, med en ovanlig sättning bestående av trumpet, trombon, tuba, piano, och diverse saxar och klarinetter. Bandledaren Maria Faust berättade att musiken var inspirerad av tanken på en liten by i hennes hemland Estland för några hundra år sedan - inte helt kristnad, ännu litet hednisk.


Den speciella sättningen hjälpte till att ge de vackra och välskrivna melodierna en sakral klang, och folksångstonen gav musiken en fin originalitet. Under de första låtarna önskade jag att en trummis med ett par vispar skulle sätta igång och driva medmusikerna till ännu mer jazzighet, men så började jag förstå mig på tanken och njuta av den mjuka, flerstämmiga musiken.

Det var alldeles för länge sedan Per 'Texas' Johansson gav ut egen musik, och det märktes att publiken var förväntansfull och uppskattade vad vi fick höra. Med Konrad Agnas på trummor, Mattias Ståhl på vibrafon, Johan Lindström på steelguitar och Per 'Texas' Johanssons dunge av klarinetter i olika storlekar var det här också en ovanlig sättning, och ovanligt lyckad dessutom.


Inledningslåtarna med fantasifulla namn som De långa rulltrapporna i Flemingsberg och Bevakad av tusen vakter kommer från den nysläppta skivan med samma namn som den första låten. Jag blev glad att höra att de var starka och skönt melodiösa, med den postivia energi som jag gillade så i Johanssons tidigare skiva Alla mina kompisar (just den låten spelade de också under kvällen). Den långsamma, drömska låten Narkos måste vara insider information från Johanssons tid som narkossköterska, och den nyskrivna låten Pavel 40 var en fin hyllning till Faschings kunnige ljudtekniker.

Per 'Texas' Johansson är också en riktigt begåvad musiker som kan leka fram de mest intressanta tonerna från vilket instrument han än väljer, från den allra minsta till den stora, brummande kontrabasklarinetten, och inte ens i hans mest explosiva solon tappar han musikaliteten. Det var mycket roligt att äntligen få höra honom live igen med nya, spännande låtar.

Inga kommentarer: