Vissa år har startfältet för Oscarsgalan varit extra intressant: många nominerade filmer och skådespelare har varit riktigt bra och jag har mest ångrat att inte fler i varje kategori kunde vinna statyetten. Då och då har jag slitit mitt hår i förundran över (i mitt tycke) ovärdiga vinnare. I år har jag av olika skäl inte sett så många av filmerna, så mina önskningar och gissningar kommer att vara bristfälliga. Men vad är internet om inte en plats för att häva ur sig ogrundade åsikter? Här kommer mina!
Bästa filmmusik:
The Master
The Master är inte ens nominerad till bästa filmmusik, vilket är en skandal! Jonny Greenwood har skapat underbar musik som står för sig själv, men framför allt illustrerar stämningarna och Freddie Quell känslor i den intensiva filmen The Master.
Sound Editing:
Zero Dark Thirty - GRATTIS!
I fråga om ljudet är Zero Dark Thirty nästan raka motsatsen till The Master. Ett tag tänkte jag att det inte fanns någon bakgrundsmusik alls i filmen, så avskalat och icke-manipulerat upplevde jag ljudet. Men när jag lyssnade noga, hörde jag diskret pålagda toner. Dessutom avhöll sig filmen från att piska upp spänningen medelst hetsig musik. Det är värt en eloge och en gubbe av guld.
Resultat: Zero Dark Thirty och dess svenske ljudsättare Paul N.J. Ottosson, fick dela priset med tillika svenske Per Hallberg och Karen Baker Landers för Skyfall!
Visual Effects:
Prometheus
Jag vill ha en flöjt som ritar upp en tredimensionell stjärnkarta när jag spelar på den! Och jag vill ha flygande robotbollar som läser av och ritar upp en tredimensionell karta åt mig! Mitt lokalsinne måste vara snäppet bättre än den klantige geologen som hade robotarna först, så jag tycker att jag har förtjänat dem. Och de som gjorde effekterna i Prometheus förtjänar en Oscar.
Bästa manliga biroll:
Philip Seymour Hoffman i The Master
ELLER
Christoph Waltz i Django Unchained - GRATTIS!
Båda två är fantastiska i sina roller. Fastän man känner igen dem från andra filmer, är de helt naturligt den de föreställer i de här filmerna.
Resultat: Christoph Waltz, igen! Han är bra. I Quentin Tarantinos uppsnurrade filmer har han den rätta blandningen av seriös tyngd och lekfullhet.
Bästa kvinnliga biroll:
Amy Adams i The Master
ELLER
Anne Hathaway i Les Misérables - GRATTIS!
Anne Hathaway var det bästa med Les Misérables, men Amy Adams var nog ännu starkare och litet skrämmande i The Master.
Resultat: Anne Hathaway. Grattis, och alla haters kan sluta klaga på hennes eleganta klänning, pojkfrisyr och välplanerade tacktal!
Bästa manliga huvudroll:
Joaquin Phoenix i The Master
OK, jag har knappt sett någon av de andra nominerade, men Phoenix var fenomenal.
Resultat: Men Daniel Day Lewis var visst bättre.
Bästa kvinnliga huvudroll:
Quvenzhané Wallis i Beasts of the Southern Wild
Vilken naturbegåvning! Hela filmen byggde på henne, och hon bar den på sina smala axlar.
Resultat: Många har sagt att Jennifer Lawrence är jättebra i sin roll, så när jag får tillfälle skall jag ta reda på det med egna ögon.
Bästa regi:
Beasts of the Southern Wild
Att få en så ovanlig livsstil att kännas helt naturlig, och människorna i den att agera som om de alltid levt så, blanda in en drömlik stämning och ändå låta allt verka helt realistiskt - imponerande.
Resultat: Life of Pi. Den var ju bra, men jag kan inte säga att regin imponerade på mig.
Bästa film:
Vilken som helst av Django Unchained, Beast of the Southern Wild och Zero Dark Thirty. Den sistnämnda är ett fantastiskt exempel på hur man kan göra en thriller utan att manipulera fram spänning; action utan att tappa känslan av realism. Men kanske är Beasts of the Southern Wild ännu mer värd priset. Den berättar en modern saga med ett helt eget visuellt språk.
Resultat: Argo. Suck, så tråkigt. Visst är det en spännande historia, full av goda skådespelare, men de hetsiga klippen mot slutet som trissade upp spänningen blev i mina ögon så många och så hetsiga att de förfelade sitt mål. Jag tycker inte om att bli manipulerad på det viset.
Filmpostrarna i den här posten är träffsäkra parodier från Collegehumor.
Bästa filmmusik:
The Master
The Master är inte ens nominerad till bästa filmmusik, vilket är en skandal! Jonny Greenwood har skapat underbar musik som står för sig själv, men framför allt illustrerar stämningarna och Freddie Quell känslor i den intensiva filmen The Master.
Sound Editing:
Zero Dark Thirty - GRATTIS!
I fråga om ljudet är Zero Dark Thirty nästan raka motsatsen till The Master. Ett tag tänkte jag att det inte fanns någon bakgrundsmusik alls i filmen, så avskalat och icke-manipulerat upplevde jag ljudet. Men när jag lyssnade noga, hörde jag diskret pålagda toner. Dessutom avhöll sig filmen från att piska upp spänningen medelst hetsig musik. Det är värt en eloge och en gubbe av guld.
Resultat: Zero Dark Thirty och dess svenske ljudsättare Paul N.J. Ottosson, fick dela priset med tillika svenske Per Hallberg och Karen Baker Landers för Skyfall!
Visual Effects:
Prometheus
Jag vill ha en flöjt som ritar upp en tredimensionell stjärnkarta när jag spelar på den! Och jag vill ha flygande robotbollar som läser av och ritar upp en tredimensionell karta åt mig! Mitt lokalsinne måste vara snäppet bättre än den klantige geologen som hade robotarna först, så jag tycker att jag har förtjänat dem. Och de som gjorde effekterna i Prometheus förtjänar en Oscar.
Bästa manliga biroll:
Philip Seymour Hoffman i The Master
ELLER
Christoph Waltz i Django Unchained - GRATTIS!
Båda två är fantastiska i sina roller. Fastän man känner igen dem från andra filmer, är de helt naturligt den de föreställer i de här filmerna.
Resultat: Christoph Waltz, igen! Han är bra. I Quentin Tarantinos uppsnurrade filmer har han den rätta blandningen av seriös tyngd och lekfullhet.
Bästa kvinnliga biroll:
Amy Adams i The Master
ELLER
Anne Hathaway i Les Misérables - GRATTIS!
Anne Hathaway var det bästa med Les Misérables, men Amy Adams var nog ännu starkare och litet skrämmande i The Master.
Resultat: Anne Hathaway. Grattis, och alla haters kan sluta klaga på hennes eleganta klänning, pojkfrisyr och välplanerade tacktal!
Bästa manliga huvudroll:
Joaquin Phoenix i The Master
OK, jag har knappt sett någon av de andra nominerade, men Phoenix var fenomenal.
Resultat: Men Daniel Day Lewis var visst bättre.
Bästa kvinnliga huvudroll:
Quvenzhané Wallis i Beasts of the Southern Wild
Vilken naturbegåvning! Hela filmen byggde på henne, och hon bar den på sina smala axlar.
Resultat: Många har sagt att Jennifer Lawrence är jättebra i sin roll, så när jag får tillfälle skall jag ta reda på det med egna ögon.
Bästa regi:
Beasts of the Southern Wild
Att få en så ovanlig livsstil att kännas helt naturlig, och människorna i den att agera som om de alltid levt så, blanda in en drömlik stämning och ändå låta allt verka helt realistiskt - imponerande.
Resultat: Life of Pi. Den var ju bra, men jag kan inte säga att regin imponerade på mig.
Bästa film:
Vilken som helst av Django Unchained, Beast of the Southern Wild och Zero Dark Thirty. Den sistnämnda är ett fantastiskt exempel på hur man kan göra en thriller utan att manipulera fram spänning; action utan att tappa känslan av realism. Men kanske är Beasts of the Southern Wild ännu mer värd priset. Den berättar en modern saga med ett helt eget visuellt språk.
Resultat: Argo. Suck, så tråkigt. Visst är det en spännande historia, full av goda skådespelare, men de hetsiga klippen mot slutet som trissade upp spänningen blev i mina ögon så många och så hetsiga att de förfelade sitt mål. Jag tycker inte om att bli manipulerad på det viset.
Filmpostrarna i den här posten är träffsäkra parodier från Collegehumor.
2 kommentarer:
Så roligt att läsa dina gissningar och önskningar! Jag har mina funderingar också och en del filmer som jag gärna hade sett nominerade som inte ens är med i någon kategori. Bästa film tror jag blir Lincoln som jag också gissar kan få storslam, tyvärr, då jag själv inte är elt förtjust. Den ag skulle vila fick dr Dango, men Tarantino? B-filmsälsaren? Nej, det har ag mycket svårt att tro.
Jag har ännu inte känt mig lockad att gå och se Lincoln, men någon gång kommer jag säkert att se den. Django Unchained var ju en så härlig *filmupplevelse*, men som du säger, jag antar att en Oscar till en kapabel skådespelare är så nära som kommittén kommer den sortens vilda underhållning.
Jag önskar att Beasts of the Southern Wild och Zero Dark Thirty fått fler och större priser!
Skicka en kommentar