onsdag 6 februari 2013

Farthing av Jo Walton

Mer fantastik hade jag väntat mig av World Fantasy Award-vinnaren Jo Walton, eftersom jag inte hade läst på så noga i förhand vad boken Farthing skulle handla om. Jag tycker om att läsa böcker utan att veta särskilt mycket om dem innan, så jag läste inte ens baksidestexten.

Jag visste att boken skulle utspela sig 1949, i ett England som förhandlade fram fred med Hitler 1941 vilket resulterat i att hela Europas kontinent är i nazisternas händer. Vad jag inte hade väntat mig var att prosan skulle låta samtida med handlingen, både vad gäller kapitlen som berättas i jagform av den unga societetsdamen Lucy Kahn och de som berättas i tredje person av konstapeln som leder mordutredningen. Nej, inte heller hade jag väntat mig att boken skulle kretsa kring en mordgåta, och jag brukar inte heller välja sådana böcker.

Det här irriterade mig litet när jag läste de första kapitlen, men ganska snart vande jag mig och kom att engagera mig djupt i handlingen. Det är ett mord som begåtts, och vem är den skyldige? De få ledtrådarna portioneras ut diskret och är så kongeniala med bokens upplägg. Bit för bit blir det uppenbart att det stora problemet inte är mordet, utan samhällsklimatet, med ett Centraleuropa under nazisitiskt styre och ett England som står på gränsen till att bli totalitärt. För hatkampanjerna mot judar och inskränkningarna av mänskliga rättigheter på kontinenten går ju inte obemärkt förbi i Storbritannien.

Det som överraskar mig mest är vilken god stilist Jo Walton är. Varken 1940-talsprosan eller de torra familjerelationerna mellan de inblandade aristokraterna känns påklistrade. Tvärtom väver hon in detaljer här och där som avslöjar mycket om samhället och personernas sätt att anpassa sig till det.

Och det är ett skrämmande samhälle hon målar upp, och trovärdigt i sin krypande rasism. Walton satsar inte på chockerande händelser utan på vardagsscener som visar hur repressivt klimatet är jämfört med idag. Om andra världskriget verkligen utvecklat sig som i boken, skulle dagens värld se mycket annorlunda ut, och det vore hemskt. Att läsa boken får mig att vilja kämpa mot fördomar och korruption här och i resten av världen. Den får mig också att genast vilja fortsätta med nästa bok i serien, Ha'penny.

Fler böcker av Jo Walton:
Tooth and Claw
Ha'penny
Among Others 

Inga kommentarer: