onsdag 9 november 2011

Bra på TV i november


På lördag 12:e november kl 21.30 visar SVT2 långfilmen Miraklet i Lourdes. Den handlar om Christine som reser till Lourdes, platsen dit människor vallfärdar i hopp om att bli friska från sina sjukdomar, och där några får sina önskningar uppfyllda. Filmen är mer vidsynt än vad man kan tro från titeln, och ger en fin blick in i den MS-sjuka Christines liv.

Här har jag skrivit mer om filmen.


 Redan på torsdag 10:e november kl 22.45 börjar TV-serien The Trip i SVT1, den längre versionen av filmen med samma namn. Steve Coogan och Rob Brydon reser runt för att prova restauranger i norra England, och gnabbas hela tiden. Även om ramhandlingen med Coogans misslyckade privatliv är spelad, så är det med en lång vänskap i botten som de två pikar varandra och försöker bräcka varandra. De båda komikerna pratar på med en lågintensiv humor som får en att skruva på sig, generat skratta och ofta brista ut i stora gapskratt. Jag kommer absolut att se serien för att inte missa ögonblick av skryt eller allvar.

Här har jag skrivit mer om The Trip.

5 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Åh, den serien har jag hört talas om!! Vill jättegärna se! Hoppas den hamnar på svtplay också.:)

Hermia Says sa...

Håller med om Lourdes-filmen, som är riktigt bra!

The Trip-filmen missade jag och tänkte på häromdagen. Och så dök tv-serien upp, bara så där.. Jag hoppas också på svtplay för jag tror det blir en tidig kväll ikväll, när kvällsjobbet väl är över. Just nu har de ett smakprovsklipp på play-sidan, det kanske är ett gott tecken?

Jenny B sa...

Jag har just sett första avsnittet och vill se om det, så jag hoppas också att serien kommer till SVT Play!

Hermia Says sa...

Jag höll mig vaken igår! Och det ska försöka göra även under kommande avsnitt. Gillade det jag såg, men stördes liite av svadan, tävlingen, som inte ville sluta. En av mina favoritfilmer är Sideways, som också skildrar en vänskap mellan två väldigt olika män. I filmen reser de (eller planen är att resa) mellan vingårdar. Tänkte på den igår.

Jenny B sa...

Det är faktiskt så att den där tävlingen (som jag gillar!) pågår hela tiden... och just att den aldrig tar slut, det är en extra nivå av vemodig humor. Men snart börjar de gå över till att försöka bräcka varandra i vem som vet mest om lokala poeter - det du! :)