onsdag 10 juli 2024

Carl Fredrik Hill & Fanny Churberg på Sven-Harrys

Det är svårt att tänka sig idag att den konst som Carl Fredrik Hill och Fanny Churberg avvisades och förkastades - i Churbergs fall med utsagorna att tavlorna var råa och vilda. För ett modernt öga innehåller deras landskapsmålningar så mycket skönhet och harmoni - i och för sig också aningar om inre oro, men på en så estetiskt tilltalande form och med imponerande handlag i målningarna.

Fanny Churberg Aftonrodnad över sjö (1878)

C F Hill Höstlandskap Afton i Fontainebleu (1874/75)

De båda levde ungefär samtidigt - Carl Fredrik Hill mellan åren 1849 och 1911, och Fanny Churberg mellan åren 1845 och 1892, och rörde sig i samma kvarter i Paris under läroåren. De tillbringade tid vid staffliet nere på kontinenten, men Fanny Churberg återvände till Finland där hon skickligt fångade scener ur naturen. De mossbelupna stenarna ser mjuka och inbjudande ut, som ett pussel av harmonierande färger. På tallarnas grenar syns virrvarret av skuggor som skapas av andra grenar och skrovligheter i barken.

Fanny Churberg Skogsinteriör (1876)

Fanny Churberg Skogsinteriör (1878)

Men som sagt kan man läsa ut tilltagande mentala problem i Carl Fredrik Hills bilder. Trädet och flodkröken är ett motiv han målade flera gånger. Versionen i Sven-Harrys utställning har en skön luddighet som verkar lockande men också ger en overklighetskänsla. Styrkan hos trädet som växer uppåt högt över allt annat har en bräcklighet i den smala stammen, och det skickliga spelandet med mörkt skuggade motiv i starkt motljus skapar kontraster som bidrar till oroskänslorna.

C F Hill Trädet och flodkröken (III) (1877)

Och visst bjuder skogarna och ängarna på scener som inte bara är lugna och sköna utan vittnar om starka naturkrafter som kan forma om och till och med förstöra. 

Fanny Churberg Bergslandskap, Savolax (1874)

På några stegs avstånd samverkar färgerna och formerna i de bådas tavlor till att skapa en helgjuten bild, men många av dem förlorar konturerna när man går närmare och man ser de grova penseldragen. Och ändå kan de skapa den rätta skira känslan av vita äppelblommor eller dimma över en äng.


Fanny Churberg Landskap från Kimito (1879)

C F Hill Blommande äppelträd (1877)


Inga kommentarer: