lördag 30 maj 2020

Gustaf Tenggren Folksagor och Disney på Millesgården

Kanske kom våra mor- och farföräldrar ihåg hans namn, men för många av oss är det en välgärning att berätta om den svenske konstnären Gustaf Tenggren som för knappa hundra år sedan gjorde succé såväl härhemma som i Amerikat. Född 1896 i Magra i Västergötland fick han studera vid Valand i Göteborg, och kunde sedan göra sig ett namn som konstnär och illustratör på den växande marknaden för konst för allmänheten.


Den älskade sagosamlingen Bland Tomtar och Troll illustrerades länge av John Bauer, men Tenggren som följde honom kom att skapa bilderna under ännu längre period, tio år. Hans troll liknar Bauers med stora näsor och hakor och yviga skägg och hår, men har ändå en egen prägel, liksom de små barnen som förirrat sig in i de mörka skogarna. Andra bilder från den här tiden kan också ge drag av karikatyr åt människor som avbildas, såsom stora tjocka hakor och näsor med rolig form.





1920 drog dock Gustaf Tenggren och hans hustru Anna västerut för att pröva lyckan där, och minsann fanns den att få i form av lukrativa reklamuppdrag. Den vackra älvan som bär Blue Moon Silk Stockings blev en av de mest igenkända och uppskattade reklambilderna under andra hälften av tjugotalet. Han målade också flera tavlor som speglade tidsandan och också spännande scener som kanske var inspirerade av film.



Så följde några år som handplockad art director hos Walt Disney, där Tenggren bland annat målade och tecknade de bilder som satte den visuella tonen för filmer som Snövit, Pinocchio och Bambi. Europeiskt krokiga och utsmyckade stadsmiljöer och litet av det skrämmande i trollskogen letade sig in i filmerna på europeiska folksagor. Gepettos ateljé inspirerades av Tenggrens fars snickarverkstad. Dock var arbetet i grupp hos Disney inte rätt arbetssätt för Tenggren, och efter några år sade han upp sig för annat arbete.




Det var en lyckträff att han fick arbete med barnboksserien Little Golden Books och därtill råkade få illustrera den mest kända och älskade av den, The Pokey Puppy. Det gulliga uttrycket i barnboksbilderna gjorde avtryck i den konst Tenggren fortsatte med; runda, böljande former och mjuka färgskalor. Men ett allvarligare stråk letade sig efter hand tillbaka in hans tavlor, både i vardagsmotiven från de senare åren av hans liv och i de sagoböcker han skapade för att ge sig själv och sin hustru säkra inkomster. Dock finns det inget av beräkning i hans bilder, utan alltid en genuin känsla av att vilja visa något betydelsefullt, vare sig det är ett förskräckligt troll eller en vacker prinsessa.

Länk till Millesgårdens sida om aktuella utställningar


Självporträtt från 1917

Självporträtt med hustrun från 1945

1 kommentar:

Håkan Wilhelm Hugosson sa...

En fin utställning i en av Stockholms estetiska pärlor; Millesgården, en vacker oas (om än det stenlagda pelartorget, som framhäver konstverken/statyerna, är väl brutalt).

Jag gillar framförallt Tenggrens tidiga fantasifulla och sköna sagoverk där han även visar hög bildning med historiskt korrekt gestaltning, t.ex. detaljerade och på det stora korrekta rustningar. Kul med konstnärer som skapar bilder visande både kunskap och skönhet.

Blir även sugen att kolla in filmen Pinnochio som verkar ha större djup än jag tidigare har uppfattat.