måndag 21 maj 2012

Cabin in the Woods


År efter år gör de om samma dumma val, ungdomarna som åker till en ödslig stuga i skogen och dör på hemska, underliga och blodiga vis. Att de aldrig lär sig! Och vilka är det som ser filmerna och de blodiga dödsscenerna? Nya generationer av ungdomar, eller samma om och om igen? Några är det som aldrig tycks tröttna på historierna om de unga, dumma som skriker och dör.


Joss Whedon tycker om att vända på förväntningarna. Som producent till Cabin in the Woods låter han oss ana från början att det finns något djupare under det vi ser. Jag är inte intresserad av skräck- eller splatterfilmer i sig, men att han varit med och skrivit manus gjorde att jag ville se filmen. (En ljus sommardag, på en tidig visning, så att jag hann hem innan det mörknade!)


Redan innan vi ser ungdomarna packa för sin helg utanför GPS-koordinaterna, ser vi teknikerna i vita labbrockar som övervakar dem. Som man gissat från trailern så finns det alltså en grupp med makten att skicka ruskigheter på kidsen - det är nog inte meningen att de skall komma levande därifrån. Eller, vad är meningen med händelserna? Labbteknikerna småpratar, spelar blasé och nämner att de varit med förut, men vi anar också att det är mycket viktigt för dem att allt klaffar.


Urrk, vilka läskiga kreatur som kommer och dödar och lemlästar så att blodet skvätter! Det är blodigt och äckligt, men frossar inte i tortyr och smärta, vilket jag uppskattar. Några ungdomar slår tillbaka och överlever, och kämpar sig närmare källan till det ondska. Det pirrar i mig av förväntan inför det mötet, och minsann om det inte blir ännu mer rafflande och, tja, förlösande än jag kunde tänka mig! Om det skall vara monster och massakrer så kan man lika gärna fläska på till max med monster, massakrer, blod och flygande kroppsdelar... Det är ruggigt och bloddrypande, men också smart, underhållande och kul att se!



Fotnot:
När man har sett filmen kan det också vara roligt att ta en närmare titt på den vita tavlan, och läsa diskussionen på den här tråden.

Här är ett ganska kort men jätteintressant besök i verkstaden som skapade filmens monster.

Inga kommentarer: