tisdag 29 maj 2012

Take Shelter

Michael Shannon spelar Curtis, en storväxt, stark man som jobbar med stora borr- och grävmaskiner. Kärleken mellan honom och hans lilla familj är uppenbar: de håller ofta om varandra och ger varandra stöd och uppmuntarn. Men det som börjar hända med Curtis är inte något påtagligt, även om det känns nog så verkligt för honom. Hans hemska, intensiva mardrömmar börjar förgifta dagarna och relationerna till andra. När skräcken växer i honom, börjar han bygga ut stormskyddet i trädgården. I mina ögon ser hålan instängd och otrevlig ut, men Curtis tycks känna sig trygg där och med tanken på att kunna skydda sin familj.


Filmen Take Shelter visar välgjort och detaljerat Curtis rörelse in i ett tillstånd som kan vara schizofreni, på ett sätt så att man upplever oron och förvirringen lika djupt som han. I drömmarna smyger sig varslen in och de skrämmer värre än många andra skräckfilmer. Det är så bra att få se hur allt detta kan hända under de bästa av omständigheter. En kärleksfull familj vill Curtis väl, han ger inte blint efter för sina misstankar, han försöker hitta rationella lösningr. Men lika oundvikligt känner han en stark oro som börjar styra hans handlingar mer och mer.


Jessica Chastain som hustrun Sam och den bedårande Tova Stewart som deras dotter Hannah är viktiga pelare av kärlek i Curtis plågade tillvaro. Alla skådespelarinsatser är trovärdiga och träffsäkra. Hela filmen hänger ändå på Michael Shannons stora men bräckliga kropp och hans uttrycksfulla, mångtydiga ansikte. Han får oss åskådare att känna ångesten och tvivlet som skapar en egen logik för honom. Men vi får också tillfälle att se det med andras ögon, speciellt Sam, som försöker förstå vad som händer med Curtis.

Som sagt är filmen riktigt kuslig och skrämmande, men aldrig spekulativ. Historier liknande denna utspelar sig säkert varje dag på flera håll i världen, det är fint att få se den skildrad i en ton som är sympatisk med alla inblandade.


De som har sett filmen och vill läsa andras tankar om den kan det vara givande att läsa den här spoilertunga diskussionstråden, som är full av kloka inlägg.

7 kommentarer:

Hermia sa...

Filmen verkar riktigt intressant och stark..

Nu till en sak som inte alls har med filmen att göra. Troligen åker jag med maken till Berlin i sommar. Där verkar finnas hur mycket som helst att se och göra där! Eftersom jag inte varit där tidigare så ser jag mycket fram emot att komma dit. Men vad ska jag läsa för att "komma i stämning"? Har du några tips på läsning som du tror jag skulle gilla? Nytt eller gammalt, men kansek helst lite nyare. Mitt tyska ordförråd är ju ytterst begränsat så det måste vara översatta författare...

Jenny B sa...

Hurra, Berlin! Jag längtar tillbaka. Ni kanske redan har planer på vad ni skall göra, men jag vill passa på att rekommendera att gå på opera någon kväll, i ett av de TRE operahusen, och att gå på någon varieté, där man inte behöver kunna språket för att roas.

Jag skall tänka litet mer på vilka böcker som kan vara inspirerande, och återkommer!

Jenny B sa...

Nu, Hermia, här är några böcker om Berlin:
Hjärtats blinda fläckar av Julia Franck och Skuggboxaren av Inka Parei. De är båda litet sorgliga men välskrivna och ger en känsla för Berlin. Den här är roligare:
Himmel under Berlin av Jaroslav Rudis.

Men allvarligt talat så glömde jag bort allt jag läst när jag kom till Berlin, såg staden med egna ögon och blev helt förälskad i den!

Åh, jag längtar tillbaka muséerna, de doftande lindarna, och matvåningarna och parfymsektionen på KaDeWe! Ha det så bra!

Jenny B sa...

Just det, den här boken som innehåller citat om Berlin ur någorlunda känd litteratur, och verkar också intressant:
City-Lit Berlin

Hermia Says sa...

Stort tack :)
Ja, allt man sätt, hört, läst faller rätt snabbt bort ur sinnet när man är på plats själv... KaDeWe låter spännande! Jag ska orientera mig via kartan och boka hotell under helgen. Kan Mitte-området vara en bra utgångspunkt om man vill utforska olika delar av staden? Det är först nu det gått upp för mig hur STOR staden är. Inte som Rom eller Paris där benen räcker ganska långt som transportmedel..
Och så ska jag spana på dina bokförslag i helgen. Läser just nu Agaat - fantastisk, stark och bra roman men den tar mig såå lång tid att läsa.

Hermia Says sa...

Hm. Jag skrev en lång kommentar som - försvan...Den började i alla fall med ett STORT TACK för dina tips!

Om jag någon gång blir klar med Agaat, som är helt fantastisk men å så tidskrävande, så ska jag direkt uppsöka titlarna!

Det är först nu det gått upp för mig hur stor stad Berlin är! I Paris eller Rom räcker ju benen rätt långt men här verkar man få tänka lite annorlunda om man vill ta sig runt i stan. I helgen ska jag söka boende, vad tror du om att utgå från Mitte-området ungefär?

Jag håller med dig om att när man väl själv är på plats så ersätts intrycken från det lästa eller sedda rätt snabbt av den egna upplevelsen..

Jenny B sa...

Mitte låter bra! Det är nära Museumsinsel, fina Friedrichstrasse med såväl lyxig shopping som ett underbart Kulturkaufhaus varifrån jag stapplade ut med nio böcker, och så nära österut till Hackesche Markt med mera. I övrigt älskar jag att åka kollektivt i varje stad jag kommer till, och Berlins U- och S-Bahn-nät är litet krångligt men vidsträckt. En S-Bahntur över Tiergarten och en busstur tillbaka ger fina utsikter!