De stora partierna av mörker gör att de upplysta detaljerna hamnar i ännu större fokus. Men vad säger mörkret? Det finns detaljer att leta upp även i det som döljs i skuggorna, och att mörkret på bilderna är så stort sätter tonen för stämningen. Motiven är frysta ögonblick utan rörelse, men med ett stort tryck och i flera fall ett svårbestämbart hot.
På en bild är en mamma med en matkasse och ett barn på väg hem på en igensnöad gata. Men barnet tittar på den igenspikade och nedklottrade lokalen på andra sidan gatan. Där har någon skrivit "Fuck off or die". Skall man ta det på allvar? Gällde det förra månaden eller nu också? Hur långt sträcker sig området man inte får beträda? Är vi i fara nu?
Det ljus som finns i bilderna lyser knappt upp mer än sin egen omkrets, och är sällan välkomnande. I en tavla kommer ljuset från en polisbil som är satt i brand. I en annan kommer det från en eld i en tunna i en glänta. Men de som står kring tunnan verkar inte vara på picknick, och är det för att bjuda in eller skrämma bort som en av dem gått fram till barnet som stannat till på cykelvägen intill dem?
Yngve Rådbergs bilder innehåller ett stort mått av oro trots att de är så stillsamma i sitt utförande. De är skrämmande men fascinerande.
Länk till Galleri Olssons sida om Yngve Rådberg
På en bild är en mamma med en matkasse och ett barn på väg hem på en igensnöad gata. Men barnet tittar på den igenspikade och nedklottrade lokalen på andra sidan gatan. Där har någon skrivit "Fuck off or die". Skall man ta det på allvar? Gällde det förra månaden eller nu också? Hur långt sträcker sig området man inte får beträda? Är vi i fara nu?
Yngve Rådberg, Exposure, 2011
Det ljus som finns i bilderna lyser knappt upp mer än sin egen omkrets, och är sällan välkomnande. I en tavla kommer ljuset från en polisbil som är satt i brand. I en annan kommer det från en eld i en tunna i en glänta. Men de som står kring tunnan verkar inte vara på picknick, och är det för att bjuda in eller skrämma bort som en av dem gått fram till barnet som stannat till på cykelvägen intill dem?
Yngve Rådbergs bilder innehåller ett stort mått av oro trots att de är så stillsamma i sitt utförande. De är skrämmande men fascinerande.
Länk till Galleri Olssons sida om Yngve Rådberg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar