Symfoni nr 8 i Ess-dur
Kungliga Filharmonikerna
Dirigent Sakari Oramo
Eric Ericsons Kammarkör
Mikaeli Kammarkör
Katarina Kammarkör
Cappella Catharinae
Stockholms Motettkör
Wiener Sängerknaben
Adolf Fredriks Gosskör
Olga Pasichnyk sopran
Anu Komsi sopran
Hannah Holgersson sopran
Claudia Mahnke alt
Maria Streijffert alt
Mati Turi tenor
Anders Larsson baryton
Tuomas Pursio bas
Det är ingen blygsam start på De tusendes symfoni: ett majestätiskt ackord på orgeln och jublande körer. Vid uruppförandet lär 850 körsångare och 150 musiker ha framfört verket. Konserthusets körläktare är full av de deltagande sångarna, och längst fram står en rad av begåvade solister.
I den första delen i Mahlers åttonde symfoni sjungs Veni, creator spiritus; Kom skaparande; kom, Guds helige ande med kärlek och fred till jorden. Slutscenen ur Goethes Faust ligger till grund för den andra delen av verket. En glädjesång, en hyllning och en bön till kärleken från skilda delar av det jordiska livet: människor, änglar, gosskörer, kvinnoröster ur Bibeln och ur Faust.
Musiken stegrar sig ofta till stormstyrka, men den tappar ändå aldrig kontrollen, och inte heller nyanser. Orkestern spelar mycket bra, och flöjtsektionen låter klar och vacker. Körerna sjunger fint, och solisterna likaså, förutom den första sopranen som inte alltid prickar sina högsta toner. Att få den stora samlingen av musiker att låta så rent och så känslosamt i ett verk som kräver så mycket är en stor framgång för den engagerade dirigenten Sakari Oramo, och den långa, långa applåden efter det vackra framförandet var ett gott betyg till den underbara konserten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar