I Nordens skogar finns det rikedomar att hämta för den som vill skriva om övernaturliga händelser. Troll, som lockade och skrämde och tycktes vara krafter att räkna med för ett hundratal år sedan, hur skulle de visa sig idag? Och hur mycket utbyte har människor och troll haft med varandra genom historien? Det är något som Kristina Hård beskriver levande och bra.
Den unge mannen Halvar ser ett skräp på tåghyllan. Det är ett väsen av kvistar och liknande som fått skröpligt liv och nu hamnat långt från sitt ursprung. I påtvingade tillbakablickar får vi följa Halvar i hans barndom - uppfostrad bland troll. Snigeldjuret kallas han av syskonen Odderkrypet och Sipa-min. Men är han egentligen ett troll? Är han en riktig människa? I varje fall har han lärt sig att förstå båda världarna, fastän han inte tas emot helt i någon av dem. Tåget han färdas på råkar ut för en obegriplig olycka, och de få överlevande är fast i skogen, en skog bara Halvar förstår hur hotfull den kan vara.
Men när berättelsen flyttar sig tio år fram i tiden och sedan blickar tillbaka var det bara en person som överlevde tågkraschen, Linus Kaiser, som efteråt byggde upp sin förmögenhet från stor till jättestor. Nu är han döende och berättar sitt livs historia för Ingra Varg, en revisor som satts att gå igenom hans bokföring.
Precis som i den tidigare boken Alba så sviktar tyvärr Kristina Hård när hon skall gestalta människor och hur de beter sig mot varandra. Dialoger och maktspel såväl i små grupper som på ett större plan blir inte trovärdiga utan hackar och framstår tydligt som transportsträckor mot något viktigare. Och det viktiga och läsvärda är ju beskrivningen av skogen och de som rör sig där. Av vad som berättas kan man ana en genomtänkt förklaring till hur troll och väsen lever och fungerar, och sådant är ju helt avgörande för en historias inre logik. Dessutom är det det som är spännande i boken. Signifikant är att Linus Kaiser låtit bygga, högst uppe i sitt högteknologiska hundravåningstorn, ett kontor med dörrar och skrivbord gjorda av en tusenårig ek, en matta som liknar mossa och tavlor med motiv av en mörk skog som är så lockande att jag som läsare önskar att jag vore där.
Då och då växlar historien berättarröst mitt på en sida. Det kan vara Halvars tankar vi följer, och så kommer två meningar om hur medpassageraren Claudia tänker och känner. Jag säger inte att det är förbjudet att göra så, och visst hänger jag med i vad som menas, men det ger ett litet slarvigt intryck.
Kleptomania är första delen i den planerade serien Arvet efter Kaiser. Jag hoppas att Hård kommer att skriva mer om troll och andra väsen i skogen, för det är det hon gör bäst, och mindre om mänskliga förehavanden. Eller ännu hellre, att hon börjar beskriva relationer och dialoger lika trovärdigt som det övernaturliga.
Fler böcker av Kristina Hård:
Alba
Den unge mannen Halvar ser ett skräp på tåghyllan. Det är ett väsen av kvistar och liknande som fått skröpligt liv och nu hamnat långt från sitt ursprung. I påtvingade tillbakablickar får vi följa Halvar i hans barndom - uppfostrad bland troll. Snigeldjuret kallas han av syskonen Odderkrypet och Sipa-min. Men är han egentligen ett troll? Är han en riktig människa? I varje fall har han lärt sig att förstå båda världarna, fastän han inte tas emot helt i någon av dem. Tåget han färdas på råkar ut för en obegriplig olycka, och de få överlevande är fast i skogen, en skog bara Halvar förstår hur hotfull den kan vara.
Men när berättelsen flyttar sig tio år fram i tiden och sedan blickar tillbaka var det bara en person som överlevde tågkraschen, Linus Kaiser, som efteråt byggde upp sin förmögenhet från stor till jättestor. Nu är han döende och berättar sitt livs historia för Ingra Varg, en revisor som satts att gå igenom hans bokföring.
Precis som i den tidigare boken Alba så sviktar tyvärr Kristina Hård när hon skall gestalta människor och hur de beter sig mot varandra. Dialoger och maktspel såväl i små grupper som på ett större plan blir inte trovärdiga utan hackar och framstår tydligt som transportsträckor mot något viktigare. Och det viktiga och läsvärda är ju beskrivningen av skogen och de som rör sig där. Av vad som berättas kan man ana en genomtänkt förklaring till hur troll och väsen lever och fungerar, och sådant är ju helt avgörande för en historias inre logik. Dessutom är det det som är spännande i boken. Signifikant är att Linus Kaiser låtit bygga, högst uppe i sitt högteknologiska hundravåningstorn, ett kontor med dörrar och skrivbord gjorda av en tusenårig ek, en matta som liknar mossa och tavlor med motiv av en mörk skog som är så lockande att jag som läsare önskar att jag vore där.
Då och då växlar historien berättarröst mitt på en sida. Det kan vara Halvars tankar vi följer, och så kommer två meningar om hur medpassageraren Claudia tänker och känner. Jag säger inte att det är förbjudet att göra så, och visst hänger jag med i vad som menas, men det ger ett litet slarvigt intryck.
Kleptomania är första delen i den planerade serien Arvet efter Kaiser. Jag hoppas att Hård kommer att skriva mer om troll och andra väsen i skogen, för det är det hon gör bäst, och mindre om mänskliga förehavanden. Eller ännu hellre, att hon börjar beskriva relationer och dialoger lika trovärdigt som det övernaturliga.
Fler böcker av Kristina Hård:
Alba
2 kommentarer:
Det här med troll och oknytt kan nog vara en trend. Att svenska författare skriver om farligheter i skogen. Läste Glupahungern av Andrea Lundgren, minns nu inte om det var exakt något troll där, men känslan var sån om du förstår.
Det är bra om de skriver om det som finns i skogen! Jag ser fram emot att läsa Glupahungern - den står ganska högt på min läslista.
Skicka en kommentar