onsdag 14 augusti 2019

Paul Fägerskiöld på Borås Konstmuseum

Landskapsmåleri har en långa, långa anor och har utförts i många varianter. Paul Fägerskiöld reducerar naturen till grundfärger och former, men det blir inte kyligt och cyniskt utan har ändå liv kvar i sig. Borås Konstmuseum visar ett antal av hans verk från det senaste decenniet, olika varandra i utförandet men ändå med en röd tråd. Där finns två verk med titeln White Flag: vita ark där ett mönster syns i relief när man kommer nära.


Jag brukar inte tilltalas av monokromatiska tavlor, men fångas av att Fägerskiöld kallat sina färgstudier för Liberated Colour; en mindre röd och en större grön. Ännu mer tycker jag om sammanställningen av flera liknande tavlor i samma format som kallas för Naturbilder. Få av färgerna ser egentligen ut att vara hämtade ur naturen (men säkert kan de finnas där, de ser bara inte ut som det i den här exponeringen). Därför tänker jag mig att Fägerskiöld tänkt ut sin egen natur, filtrerad genom hans eget seende, och jag gillar det.


Spirit in the Sky är en egenartad tavla, litet skild från naturtemat men fascinerande i sig. Jag tycker om oordningen och det okontrollerade i den verkliga naturen, men gillar också Paul Fägerskiölds undersökande och kategoriserande blick och dokumentation av vad han ser.

Länk till Borås Konstmuseums sida om Paul Fägerskiöld


2 kommentarer:

Börje sa...

Intressant försök att abstrahera naturen. Ska hålla Paul Fägerskiöld i minnet.

Jenny B sa...

Ja, han har ställt ut på en del olika platser och har nyligen fått Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium, så det kan nog blir fler chanser i Mälardalen.