onsdag 24 januari 2018

Parasite av Mira Grant

Det finns medicinska rön som säkerligen kommer att leda till intressanta tillämpningar i framtiden. Mira Grant har plockat upp några av dem till sin bok Parasite, den första delen i en serie. En del kapitel inleds med citat daterad häromåret, men boken utspelar sig till största delen år 2027. De förut så ogillade bandmaskarna har modifierats genetiskt till att bli botemedel mot, verkar det som, alla upptänkliga sjukdomar, och lever nu inuti tarmsystemet hos de flesta människor som vill hålla sig konstant friska.

Men en egendomlig epidemi har just dykt upp, sömngångarsjukan kallas den välvilligt då de drabbade blir okontaktbara men kan gå och röra sig med överraskande bestämdhet. Eftersom bokens huvudperson är Sal, en ung kvinna som mirakulöst räddats till livet av de förut nämnda bandmaskarna, gissar nog många med mig att epidemin och maskarna har något med varandra att göra. Ja, det visar sig vara fallet, men boken tjuvhåller onödigt länge på den kopplingen. Generellt kan man säga att Parasite lägger ut en hel del tydliga ledtrådar men avstår från att knyta ihop dem, kanske för att inte låta huvudpersonerna dra orimligt snabba slutsatser, eller kanske för att man som läsare skall känna sig listig.

Mira Grant låter sina karaktärer småprata om vardagliga saker och även gräla om allvarliga saker, vilket i många fantastikböcker kan ge en bra känsla av realism mitt i allt det oväntade. För min del är de partierna mer irriterande än informerande, och småpratet öppnar också för att en läsare skall hitta brister i berättelsens logik eller i hur människorna beter sig mot varandra. Relationerna mellan familjemedlemmar i boken är i vissa partier ytterst svårbegripliga.

Visst är berättelsen spännande, men den är också tryfferad med en del vändingar som är tänkta att överraska, men som jag hade hunnit gissa mig till mycket tidigt. Några av de medicinska antagandena verkar i mina ögon inte heller hålla. Den redan idag diskuterade hygienteorin, att vi blir mer allergiska för att vi städat bort de allergener kroppens immunförsvar behöver träna sig mot, skulle egentligen inte behövas för bokens handling. Att tarmbakterier visat sig styra en hel del av vårt hälsotillstånd kommer säkert att ge intressanta och långtgående behandlingar i framtiden, men att som i Parasite hux flux ha forskat fram en bandmask som skall kunna fixa alla sjukdomar låter alltför osannolikt för att jag skall kunna slå det ur tankarna medan jag läser. Parasite tar som sagt upp några tankeväckande ämnen, men jag önskar att den hade varit mer seriöst skriven.

Fler böcker av Mira Grant:
Feed
Deadline 
Blackout

Inga kommentarer: