Till vardags hänger den ju i Stockholm, men jag har stött på Rembrandts imponerande tavla både i Amsterdam och nu senast på Göteborgs Konstmuseum, som dessutom byggt upp en förklarande och jämförande utställning kring den. Rembrandt van Rijn levde mellan åren 1606 och 1669, och målade Batavernas Trohetsed till Claudius Civilis åren 1661-1662. Han hade haft en lång och givande karriär som konstnär, men hans verk hade börjat falla ur modet och själv hade han också förändrat sin stil.
Jämfört med tidigare tavlors klarhet och mjuka ytor kan Batavernas Trohetsed se ut att vara slarvigt målad, men ytan är i själva verket mycket bearbetad för att ge genuint djup i mörkare partier och en skarp kontrast till de skira partierna såsom kristallglaset i bilden. En filmslinga som visas i lokalen berättar om hur röntgenbilder av tavlan avslöjar de många omarbetningarna, inklusive borttagande av figurer som varit med i en tidigare variant av tavlan.
I salen visas också verk av konstnärer samtida med Rembrandt, och även om deras framställningar av mjuka, dyrbara tyger är lockande för fingrarna har de inte samma djup och verklighetskänsla som Rembrandts motiv visar upp. Även de etsningar av mästaren som ställs ut visar så många nyanser och variationer med sina enkla streck. Det är fint att få se den fascinerande Batavernas Trohetsed förevisad med mer djupgående förklaringar och bakgrundshistoria, så är man i närheten är det värt att besöka utställningen på Göteborgs Konstmuseum.
Länk till Göteborgs Konstmuseums sida om Batavernas Trohetsed
Jämfört med tidigare tavlors klarhet och mjuka ytor kan Batavernas Trohetsed se ut att vara slarvigt målad, men ytan är i själva verket mycket bearbetad för att ge genuint djup i mörkare partier och en skarp kontrast till de skira partierna såsom kristallglaset i bilden. En filmslinga som visas i lokalen berättar om hur röntgenbilder av tavlan avslöjar de många omarbetningarna, inklusive borttagande av figurer som varit med i en tidigare variant av tavlan.
I salen visas också verk av konstnärer samtida med Rembrandt, och även om deras framställningar av mjuka, dyrbara tyger är lockande för fingrarna har de inte samma djup och verklighetskänsla som Rembrandts motiv visar upp. Även de etsningar av mästaren som ställs ut visar så många nyanser och variationer med sina enkla streck. Det är fint att få se den fascinerande Batavernas Trohetsed förevisad med mer djupgående förklaringar och bakgrundshistoria, så är man i närheten är det värt att besöka utställningen på Göteborgs Konstmuseum.
Länk till Göteborgs Konstmuseums sida om Batavernas Trohetsed
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar