Ingegerd Råman har under flera decennier formgivit skålar, fat, glas och andra bruksföremål för företag som Svenskt Tenn, Orrefors och senast i år IKEA. Det är en fröjd att se hennes verk uppställda familjevis, och på bord, så som de oftast brukar ses och användas. Luften surrar av Råmans egen röst från små förklarande filmer intill föremålen.
Råmans design är rak och enkel men så skönt harmonisk att varje enskilt föremål blir värdefullt. Det är inte bara silhuetterna och (de få) mönstren som är viktiga, utan själva volymen. En del glas är så små att jag personligen inte känner mig lockad att använda dem, men ändå gör de perfekta proportionerna att de har en absolut skönhet som känns gott i själen.
Den geniala konstruktionen av en karaff med ett glas som lock har Råman genomfört i variationer från det timglasformade till räta linjer, slanka och inbjudande. De är vackra både en och en och alla varianter tillsammans.
Speciellt i arbetena i glas syns vilken genomgripande förståelse Ingegerd Råman har för materialet. En avfasad kant i ett glas med tjocka väggar är nog så dekorativt, när exakt rätt vinkel ger kanten rätt bredd för att harmoniera med formen i övrigt.
De svagt avlånga faten som Råman själv säger är det mest suveräna hon gjort för Orrefors är extra sköna att se staplade på varandra, antingen symmetriskt eller aningen förskjutna.
Ingegerd Råmans naturliga känsla för skönhet har frambringat mängder av bruksföremål som är tidlöst vackra. De pryder sin plats såväl i de lyckliga hem som äger dem som utställda som konst.
Länk till Nationalmuseums sida om Ingegerd Råman
Råmans design är rak och enkel men så skönt harmonisk att varje enskilt föremål blir värdefullt. Det är inte bara silhuetterna och (de få) mönstren som är viktiga, utan själva volymen. En del glas är så små att jag personligen inte känner mig lockad att använda dem, men ändå gör de perfekta proportionerna att de har en absolut skönhet som känns gott i själen.
Den geniala konstruktionen av en karaff med ett glas som lock har Råman genomfört i variationer från det timglasformade till räta linjer, slanka och inbjudande. De är vackra både en och en och alla varianter tillsammans.
Speciellt i arbetena i glas syns vilken genomgripande förståelse Ingegerd Råman har för materialet. En avfasad kant i ett glas med tjocka väggar är nog så dekorativt, när exakt rätt vinkel ger kanten rätt bredd för att harmoniera med formen i övrigt.
De svagt avlånga faten som Råman själv säger är det mest suveräna hon gjort för Orrefors är extra sköna att se staplade på varandra, antingen symmetriskt eller aningen förskjutna.
Ingegerd Råmans naturliga känsla för skönhet har frambringat mängder av bruksföremål som är tidlöst vackra. De pryder sin plats såväl i de lyckliga hem som äger dem som utställda som konst.
Länk till Nationalmuseums sida om Ingegerd Råman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar