Ah, Broadway, det glittrande paradiset för aspirerande stjärnor, och skaparen av brokiga drömmar i många hjärtan! Men hur intressanta är kvinnorollerna i musikalerna? Vad är det för historia som berättas? På en torkvind, omgivna av redskapen för en traditionell kvinnoroll, börjar de sex sångerskorna i Trojkan Nöjesproduktions uppsättning med att sjunga om de låga förväntningarna på flickor redan utanför scenen. Så följer ett sprudlande medley ur kända musikaler - med exempel på vilka skrattretande dåliga kvinnoideal som sjungs fram där! Tits and Ass från A Chorus Line är bara en i raden av ansträngt sexiga sånger. Det är svårt att inte ryckas med av de sköna melodierna, men ironin lyser igenom när dumheten i texterna blir uppenbar.
Kvinnorna på scenen börjar bolla förslag på vilka roller de verkligen skulle vilja spela på scen, de som traditionellt går till män: Sweeney Todd! Dr Jekyll och Mr Hyde! Javert i Les Misérables! Berger i Hair! Scenen fylls av energi när sångerskornas röster får blomma ut utan gränser.
Men det var ju något som pockade på från början: lesbiska roller i musikaler, homosexuella kvinnor som inte bara är en rolig sidekick. Där finns visserligen musikalen Rent, och den viktiga kärlekshistorien i The Color Purple. Och nu också den Tony-hyllade Fun Home efter Alison Bechdels serieroman med samma namn! Vi får höra en riktigt fin sång ur den, en sång som ger mersmak. Med de här mjukare, innerliga sångerna får framförandena en personlig ton och blir djupt gripande.
Musikaler på Broadway där kvinnor skrivit, tonsatt eller regisserat kan alltså räknas på ena handens fingrar. Jättetrist! Vad kan man göra åt det? Man får förstås skapa förändringen själv, kommer ensemblen fram till. JA, sätt gärna upp Fun Home! Jag är säker på att det finns fler lika begåvade musikalartister som kan hjälpa till att fylla rollerna i en succéshow. Broadway Ladies är ett utmärkt smakprov på hur smarta, roliga och intressanta kvinnor kan låta, och de förtjänar fulla hus och en entusiastisk publik!
Länk till Pride@Boulevardteatern
Trojkans Instagram
Kvinnorna på scenen börjar bolla förslag på vilka roller de verkligen skulle vilja spela på scen, de som traditionellt går till män: Sweeney Todd! Dr Jekyll och Mr Hyde! Javert i Les Misérables! Berger i Hair! Scenen fylls av energi när sångerskornas röster får blomma ut utan gränser.
Men det var ju något som pockade på från början: lesbiska roller i musikaler, homosexuella kvinnor som inte bara är en rolig sidekick. Där finns visserligen musikalen Rent, och den viktiga kärlekshistorien i The Color Purple. Och nu också den Tony-hyllade Fun Home efter Alison Bechdels serieroman med samma namn! Vi får höra en riktigt fin sång ur den, en sång som ger mersmak. Med de här mjukare, innerliga sångerna får framförandena en personlig ton och blir djupt gripande.
Musikaler på Broadway där kvinnor skrivit, tonsatt eller regisserat kan alltså räknas på ena handens fingrar. Jättetrist! Vad kan man göra åt det? Man får förstås skapa förändringen själv, kommer ensemblen fram till. JA, sätt gärna upp Fun Home! Jag är säker på att det finns fler lika begåvade musikalartister som kan hjälpa till att fylla rollerna i en succéshow. Broadway Ladies är ett utmärkt smakprov på hur smarta, roliga och intressanta kvinnor kan låta, och de förtjänar fulla hus och en entusiastisk publik!
Länk till Pride@Boulevardteatern
Trojkans Instagram
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar