På 1970-talet, när lärarna och medstudenterna på New York School of Visual Arts sade att måleriet var dött, plockade Jonathan Lasker upp penslarna och de klara färgerna och skapade tavlor med färger, former och fantasi. Det ser nästan ut som att han gått i Professor Pirinens tecknarskola! Som trassliga garnhärvor eller telefonbokskludd, men mycket mer målmedvetet, vecklar Laskers mönster ut sig över duken.
I videon som visas både i källarplanet och på hemsidan till Galleri Lars Bohman, berättar Jonathan Lasker själv hur varje målning är noggrant planerad och komponerad. De till synes likartade målningarna är inte slumpmässigt framlekta, utan har namn som Art and Authority, An Economics of Desolation och Proof of Identity.
Lasker tänker i lager, och provar i liten skala hur han skall placera ut mönster-elementen på en ny tavla. Med på utställningen i Sverige finns även några av de små förstudierna till de stora tavlorna. När jag ser Lasker sitta och plocka med dem, önskar jag att jag liksom han hade en packe med kort fulla av färger och mönster, som jag kunde plocka fram ur min filofax. Jag tycker faktiskt ännu bättre om dem i den formen än som stora tavlor. Även om jag inte upplever någon harmoni i hur mönstren förgrenar sig och förenar sig, tycker jag om hur Lasker lagt på så mycket rosa och gul färg att det blir tjockt med färg på duken. De färgade partierna bildar former som kan se ut som mänskliga silhuetter tillsammans med det trassliga mönstret bakom dem. Det är spännande.
Länk till Galleri Lars Bohman
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar