'När modern ber Christian att komma till henne i Zürich tränger sig minnena på honom från alla håll. Knappt har han landat och tagit in på hotellet, så upprepas i hans tankar familjens historia under nittonhundratalet och kors och tvärs genom Centraleuropa. Den är full av besök och boende på lyxresorter, förbindelser med politiska spelare som lyckats överleva sina befläckade insatser under krigstiden, ostentativ rikedom, och BDSM-hålor med nazistiska övertoner såväl i hemlandet som på andra sidan Atlanten. Även moderns och Christians egna sorger över övergrepp i barndomen behandlas nästan i förbifarten, som ytterligare några av de många kränkningar som de smutsiga affärerna och ansamlandet av rikedom utgör i sig själva.
Varvat med minnena kommer nedgörande utsagor om människorna han träffar, Zürich, Schweiz, schweizare, omgivningarna han befinner sig i - specifikt, träffsäkert, så intensiva att det blir till kolsvart humor. De cyniska tankarna slutar inte att komma när han anländer till sin mors nedgångna hem, men de mjukas ändock upp av en liten ömhet inför modern. Dialogen är rättfram, även när moderns begynnande demens gör henne blind för vad som faktiskt pågår, och i ett par situationer är det hennes hårdhet som räddar dem båda. De ger sig ut på en road trip och styr kosan hit och dit efter vart modern vill, eller då och då till helt andra ställen eftersom Christian i hemlighet avstyr de vildaste idéerna. Kanske är modern fullt medveten om att han förskönar världen med vita lögner, då hon så ofta ber honom att berätta nya, osannolika historier för henne.
Boken Eurotrash är lika mycket en road movie genom ett depraverat europeiskt nittonhundratal, i full gas och sladdande hit och dit genom klass- rums- och tidsmarkörer, och det är intensivt och underhållande.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar