tisdag 23 november 2010

Tips på grekiska författare?

I januari kommer jag, lyckliga människa, att få åka till Aten för några dagar. Jag vill gärna förbereda mig inför resan genom att läsa böcker om Grekland och Aten, gärna av grekiska författare, gärna i någorlunda modern tid. Är det någon som har rekommendationer på böcker åt mig?

Dessutom vill jag gärna passa på att hjälpa Grekland ur sin ekonomiska kris genom att shoppa så mycket som möjligt. Vad har Grekland för specialiteter (förutom fetaost och oliver)? Smycken, väskor, skor? Tips emottages tacksamt!

8 kommentarer:

Hermia Says sa...

Du ska göra precis vad jag funderat på den senaste tiden - åka till Aten "off season", när det inte är hur varmt som helst och man faktiskt orkar göra saker! Hoppas du skriver ngt om resan senare?

Några tips har jag dock inte... tyvärr.

Om jag glömmer det - Trevlig resa!

Vixxtoria sa...

Jag har "bara" varit på Kreta, vilket var en trevlig upplevelse, och drömmer också om att åka till Aten. Särskilt inte på sommaren.

Jag har inte ett enda tips på en modern grekisk författare (men jag tänker prenumerera på inläggen till den här posten, så jag kanske får veta något), men om du inte läst de gamla grekerna så är ju Sofokles Kung Oidipus och Euripides Medea heta tips!

Glamourbibliotekaren sa...

Skinnprodukter kanskje? Skinnvesker?

Jenny B sa...

Tack för era kommentarer! Jag har googlat litet och hittat en nutida grekisk författare som verkar intressant, och dessutom tänker jag på Den siste greken av Aris Fioretos. Jag kanske har missuppfattat vad den handlar om, men jag har varit nyfiken på den länge!

Det är mitt företag som ordnar en konferens, så vi kommer att ha workshops och mycket tid till mingel och umgänge. Därtill skall jag och många andra stanna två dagar extra för att hinna se Akropolis med mera.

Fler tips emottages gärna!

Hermia Says sa...

Du har ju bästa tipset själv - så klart du ska läs Den siste greken! Även om den just inte handlar om Grekland.

Och Homeros förstås!

Bokomaten.. sa...

Åh, Athen! Så vackert!! Lyllos du! Klart du år ta en till på klassikerna, men jag tänkte spontant också på Fioretos, mest för att jag inte kommer på någon samtida grekisk författare som skriver om just grekland, annars. Precis som Glamourbiblitekaren skriver är skinn billigt och bra. Eller var förr kanske jag ska säga. <och vad gäller shopping finns ju gunkmärket Korres som håller hög kvalitet. Och i matväg skulle jag rekommendera att gå in i en mataffär och ta en till på lite burkar och flaskor. Retzina-vin och olivolja. Så avis. Älskade Grekland som liten då jag drömde om stjärnbilder och gamla myter men har inte varit där på länge!

Bokomaten.. sa...

Och håller med Hermia, skriv gärna rapporter!!

Jenny B sa...

Tack för uppmuntran och råd! Jag har aldrig varit i Grekland förut, och ser verkligen fram emot att komma dit. Det känns också skönt att det inte är under den hetaste tiden på året.

Jag försökte hitta någon uppskattad samtida grekisk författare, och fann en man vid namn Aris Marangopoulos. Av honom fanns det inga böcker att beställa på Bokus, där jag shoppat ikväll, och kanske finns inga alls på svenska, så jag får hoppa över honom tills vidare.

Det mest grekiska jag beställde ikväll blev alltså Den siste greken av Aris Fioretos! Dessutom
Life After God av Douglas Coupland
A House For Mr Biswas av V S Naipaul
Sundiver av David Brin
Die Mittagsfrau av Julia Franck

Jag ser fram emot att få läsa dem alla, och några får säkert följa med på resan!