Lokalbefolkningen i byn dit vår namnlösa berättare har flyttat ogillar henne från första stund. Detta trots att de verkar tycka om hennes bror, som har köpt en stor villa dit systern tagits för att sköta markservicen och mer därtill. Byborna är kyliga och rent av fientliga när hon vill handla i affären eller köpa en kopp kaffe, vänder bort blicken och skyddar sina barn från att se och bli sedda av henne. Vår berättare ifrågasätter inte detta, hon är van eller tränad sedan barnsben att uppfatta sig som oviktig, och att passa upp på sin bror är ett naturligt led i hur familjen fostrat henne till att vara sina syskons tjänare.
I knew that, wherever I went, I was being swindled: as far as I could tell, none of the shops marked out the prices of the items on sale, at least not in any of the numerical systems familiar to me, and since I could not ask, I had to be satisfied with whatever amount was rung up by the person at the till. Because I could not understand the language in which any of this happened, however, the sense of shame I was accustomed to feeling was far less acute than in my previous life, and I satisfied myself with that knowledge.
Till det hela kommer att berättaren i en sekvens instinktivt börjar samla grenar och fläta korgar, och sedan väver små figurer av gräs vilka hon en natt går runt och placerar hos människor hon uppfattar som viktiga i byn. Ett konstigt tilltag som förstås inte gör grannarna mer vänligt sinnade.
I byn där historien utspelar sig bodde vår berättares nära förfäder innan de drevs bort. Detaljer i berättelsen avslöjar att familjen har judisk bakgrund, men det är oklart till vilket land berättaren och hennes bror har flyttat. Förutom några ytterst precisa och samtida detaljer som Microsoft Teams så är miljöbeskrivningarna suddiga, med litet mer engagemang när det är naturen som beskrivs - en natur som ibland är rogivande, ibland verkar vilja förskjuta berättaren lika mycket som byborna.
Den luddiga berättelsen, det otydliga språket med många upprepningar och berättarens självutplånande personlighet gör det frustrerande att läsa Study for Obedience. På de sista sidorna kommer ett försök till en diskussion om en människas rätt att leva då en stor grupp av andra människor arbetat för att utplåna henne och hennes familj. Det är en ytterst viktig diskussion som kan ge plågsamma men givande svar, men enligt min mening vaskar Sarah Bernstein bort den i underligheter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar